mandag 6. september 2010

Hei, har du glemt å melde deg som blodgiver?

Hei, du. Jeg skulle bare minne deg om at du må registrere deg som blodgiver. Om du ikke allerede har gjort det. Nå er det slik at Norge mangler 30000 blodgivere. Å hallo, hva hvis det skjer noe? Med deg eller dine (Gud forby!)

Jeg snakker til deg som kan gi blod. Ikke deg som ikke kan, dette er ingen refsende kritikk av at noen ikke kan gi blod av hensyn til egen eller andres helse. Men dette er til deg som ikke har tatt kontakt med blodbanken og sjekket. Dette er til deg som synes det høres styrete ut eller er redd for å bli stukket eller "ikke liker blod". Hvis du noen gang trenger blod under en operasjon eller noen du kjenner får kreft, skal jeg love deg at akkurat det kommer du over. Da kommer du nemlig til å elske blod i den forstand at noen tar ansvar, viser ansvar og omsorg overfor fremmede - eller kjente - og gir av seg selv, gir blod.

Halvparten av landets borgere er egnete blodgivere. Jeg håper du er en av dem og at om du ikke er registrert blodgiver, at du blir det i dag!

Les gjerne artikkelen i Dagbladet i dag. Men ta deg også tid til å lese om Anders og Maja sin blogger , du finner dem på blogglisten min på høyre side. Ellers har jeg skrevet om dem begge tidligere, her og her. To barn som har hver sin hjerteskjærende og knalltøffe kreftdiagnose og som er fullstendig avhengig av at jeg og du og de du kjenner gir blod. Hvordan kan man la være å gi blod etter å ha hørt deres historier?

4 kommentarer:

  1. Hei Siri, Du er vinner av tips ved Firkløverhuset og 2 bringebærglass er dine. Kom innom når du har tid. Klem Siv

    SvarSlett
  2. Neimen, Siv tusen takk! Det var stas :-)

    SvarSlett
  3. Jeg tror jammen jeg skal ta kontakt med blodbanken på UNN og sjekke om jeg er egnet som blodgiver nå. Fikk rødt lys for noen år tilbake. Men det kan jo ha endret seg. Takk for at du langer ut foten og tupper oss sinker i baken!

    SvarSlett
  4. Så bra, Liv-Inger!!! *stolt rompesparker*

    SvarSlett