tirsdag 10. mai 2011

Utdeling av Krigskors med sverd.

Dette er mannen som etter min mening skal dele ut de høyeste utmerkelsene for nordmenns innsats i krig i dette landet. Det holder ikke at regjeringen kaller det noe annet enn krig og at de derfor skal liksom ta  over slike sermonier. Statsministeren er ikke og tar i mot på Gardermoen når ikke-krigen går galt en gang men sender Forsvarsministeren. At han derfor nå plutselig svinger innom banen og skal sole seg i glansen av det formidable innsatsen våre gutter og jenter gjør av innsats i kriger og konflikter, blir bare smakløst.

Kongen vår er statsoverhode. Dette er hans bord. Og jeg forstår han blir lei seg. Dette med at "vi har blitt enige" og at "Stortinget slutter seg til" - vel, fortell meg hvordan man kom til den enigheten. Henvisningen til dagen i november, eller hva det var...?

8. mai er gjort om til Veterandag. Bra. På tide. Det er veteranenes dag - ikke regjeringens.

Smakløst, sa jeg. Dersom dette er gjort i klønethet, burde man hørt på Kongen som faktisk påberoper seg sitt ansvar.

Jeg var ikke tilstede, men jeg er helt sikker på at det var en verdig og flott seremoni. Likevel, jeg håper denne tabben ikke gjentar seg. Bare den beste og høyeste er godt nok for de som skal motta Krigskors med sverd. Det er ikke Jens.

4 kommentarer:

  1. Som du har sett har også jeg et innlegg om dette i dag. Og det er en alvorlig undertone i mitt også, selv om det kanskje ikke oppfattes sånn.
    Jeg synes det er tragisk med denne offentlige "sippinga" etterpå. Det må være tøft nok for de etterlatte som det er, om det nå ikke skal diskuteres opp og ned etterpå hvem som skulle vært der eller ikke. Kongen skulle vært der. Enig med deg der. Men han var der ikke. De får gjøre opp på kammerset og heller vente en stund med offentliggjøring av problemet, ikke ta det 2 dager etterpå. Det var min mening :)

    SvarSlett
  2. Jeg er helt enig med deg der Mormor. Jeg har i løpet av dagen tenkt på at hvis kongen var savnet, hvorfor var det ingen som skrek opp om det på søndagen? Han er ikke akkurat en person som forsvinner i mengden. Og hvilken agenda har denne personen "ved hoffet" som kommer med dette nå? Beleilig nå som kongeparet er på statsbesøk og ute av landet... Og dette hylekoret av politikere da, med Siv i spissen. Og Ine Eriksen Søreidet kaller det en skandale; hun som selv holdt tale på søndagen. Og med NTB sitt feilsitat blir dette som en politisk storm (eller mer som en orkan) i et vannglass.

    SvarSlett
  3. Jeg tror at de som la merke til at han ikke var der, og reagerte på det, egentlig er av en annen generasjon og et annet kaliber enn oss. Man er dannet og det kunne da ikke falle inn fx Gunnar Sønsteby i måneskinn å si noe der og da. Sånn gjør man ikke.
    Den som har i dag laget en sak av det, følte nok også på det og kanksje kjente en forpliktelse til at dette ikke skjer igjen.
    Siv og hennes billige poenger driter jeg i, Ine Marie Søreide er ikke soldat eller av den generasjonen (ikke for å fornærme) som vet hva "for Konge og Fedreland" faktisk betyr.
    Som Alf R. Bjercke sier det så poetisk:
    http://www.dagbladet.no/2011/05/10/nyheter/innenriks/kongen/krigskorset/16483094/

    SvarSlett
  4. Et kongelig håndtrykk og klapp på skuldra hadde vært et krav fra min side. Hvis jeg skulle motta krigskorset, da. Men det skal jeg jo ikke.

    SvarSlett