torsdag 26. mai 2011

Kongens tale


Jeg har endelig fått sett Kongens tale. For en film. Rørende, varm og svært gode skuespillerprestasjoner. Å, som jeg vil hjelpe den stakkars mannen!
Den går fortsatt på noen kinoer rundt omkring. Har du ikke sett den, løp og se. Dette er en film jeg definitivt skal se flere ganger. Vakker film, rett og slett.


For den som ikke har fått med seg hva denne handler om; her er en omtale:

Albert (Colin Firth), som går under navnet Bertie innad i familien, lider av alvorlig stamming , samtidig stiller det britiske kongehuset spørsmål om hans evner som tronarving. Hans språklige problemer holdes hemmelig for allmenheten, men avsløres når han en dag må holde sin første offentlige tale.

Når den eldste broren i 1936 frasier seg tronen etter at deres far dør, sier Bertie motvillig ja til å tiltre som konge i det britiske riket. Han tar navnet Kong Georg VI. Samtidig har han truffet talepedagogen Lionel Louge (Geoffrey Rush), som med sine utradisjonelle metoder forsøke å finne løsningen på kongens stamming.

England står foran en ny verdenskrig, og det hele når sitt klimaks når den nye kongen må gi sin livs tale - for å bygge opp styrke og mot i nasjonen.

I rollene møter vi Colin Firth, Geoffrey Rush og Helena Bonham Carter, førstenevnte Oscar-vinner for beste mannlige hovedrolle, og de to andre nominerte til samme pris.



8 kommentarer:

  1. Åå, jeg HAR jo lyst til å se den! Hiver meg kanskje rundt!

    SvarSlett
  2. Har sett og skrevet om! Fin film! :D

    SvarSlett
  3. Ja var ikke det en nydelig film?? Lars fikk overtalt meg og jeg angret ikke ett sekund:)

    SvarSlett
  4. Jeg trenger ikke å høre hvor fantastisk fin osv filmen er. Det er bare å si "Colin Firth" and I'll be there! :D

    God helg! :)

    SvarSlett
  5. Guro, joda, jeg følger deg helt der. Og her var det CF-kombo-fin-film - aldri la den suse forbi.

    SvarSlett
  6. Hei, hei, helt enig! Fantastisk film. Tror den har kommet på DVD nå.

    SvarSlett
  7. Ikke fått sett denne ennå. Må vel få ut fingeren! Uavhengig av filmens kvalitet er det jo alltids verdt å tilbringe et par timer i selskap med Colin Firth! :-)

    SvarSlett