onsdag 18. mai 2011

Islandskake

Islandskake er navnet på en kake jeg fant på bloggen til det søte liv. Den så veldig spennende og god ut, så da 17.mai nærmet seg og vi var bedt bort på middag, tenkte jeg det var en fin anledning til å teste ut.

Bunnen, marengsen, gikk greit. Som vanlig er jeg skikkelig dårlig på å følge oppskrifter slavisk, så jeg hadde ørlite mer sjokolade enn oppskriften krevde. Jeg husket også å piske marengsen omtrent 10 minutter. Da blir den helt super og ikke slaskete. (note to self: huske det neste gang jeg lager tiramisu).

Kremen var det verre med. Ferdig vaniljekrem var nemlig ikke å oppdrive der og da. Så det jeg gjorde, var at jeg pisket helt stivt et fløtehus og blandet inn litt vaniljesaus i den så den fikk litt smak. Og sjokolade. Litt mer enn oppskriften sier.

Kaken fikk ros, jeg synes ikke den var sånn superduper, og det var toppkremens skyld. Den synes jeg smakte lite. Funker mye bedre sånn som det står i oppskriften, det er jeg sikker på.
Den ble ganske fin da jeg pyntet med sjokolade og jordbær. Og ikke rakk jeg ta et skikkelig bilde før kaken var halvspist heller.

Men prøv gjerne - det er ingen usmak på denne, inte!


7 kommentarer:

  1. Islandskake....tenkte det var noe vulkanisk. ☺

    SvarSlett
  2. mmmm - den så og hørtes kjempegod ut! Skal prøve når jeg er ferdig med kakebakepausa. Nok får være nok!

    SvarSlett
  3. Jeg elsker islandskake. Men oppskriften jeg bruker (svigermor sin) er ganske annerledes da. Bunnen er litt lik. Men deretter kommer ikke vaniljekrem. Nei, her kommer et lag med gulkrem (ala den på suksessterte). Deretter svisker som er klippet i biter og kokt myke. Og så pisket kremfløte. Ikke noe er blandet inn i kremen. På toppen er det hakket melkesjokolade. Nyyydelig!

    SvarSlett
  4. Jeg kan tenke meg at sånn gul krem er ganske mye mer smakfullt, Liv-Inger. Denne jeg lagde (mind you, ikke den oppskriften sa) ble litt smakløs.
    Svisker er spennende...

    SvarSlett
  5. mmm...marengs,krem, sjokolade og jordbær - kan jo ikke bli feil det!

    SvarSlett