torsdag 11. november 2010

Barn i bil

Denne posten kommer til å tråkke noen på tærne. Det er ikke derfor jeg skriver dette - men fordi dette er viktig for meg. Trafikken kan være drepende og barna er ansvaret vårt. Jeg ønsker ikke moralisere over andre og deres valg. Men kanskje jeg kan bidra til å åpne noens øyne.
 
Da vi fikk barn, var det på mange måter en helt ny verden å sette seg inn i. Bilsete og trafikksikkerhet var en av de tingene som vi måtte ha og som var en av de større utgiftene. Vi begynte med en tradisjonell Maxicosi da vi hadde baby. Senere avanserte vi til småbarnseter. Hele tiden bakovervendt, selvsagt.

 
Etterhvert oppdaget vi at det som var selvsagt for oss, ikke var det for alle andre. Vi har ett barn og kan ingenting om det, dermed søkte vi etter og forholdt oss til den informasjonen gitt av de som kan. For oss var det naturlig å søke til Trygg Trafikk. Her kan du lese hva Trygg Trafikk sier og komplettere egen kunnskap.

Det var aldri noe alternativ; vår sønn satt sønn bakovervendt til han var så godt som fire år og sitter fortsatt i dag når han straks er fem år i et sete unger et år yngre kaller babysete. Nei, det er ikke et babysete. Det er et sete som barn opptil 18 kilo skal sitte i. Nå blir han fem og skal høytidelig overføres til klasse 3. 22-36 kilo - opp til 10 år.


Britax camooflage - bildet lånt hos Britax.

Det var et innslag på PULS for en tid tilbake om bilstoler. Dette kommer heldigvis mer og mer. Puter er ut. HTS har faktisk sluttet produsere dem. "Barnestoler med sidebeskyttelse og belteføring er sikrere" sier daglig leder Hans Kristian Torgersen.


I Puls intervjuet de 7-8-9 åringer. Det var en generell oppfatning om at bilstoler er barnslig.
Når vi VET hvor mange som blir drept og skadet - kvestet - i trafikken hvert år; hva synes du er viktigst? At barnet ditt synes det er kult å sitte uten sikring egnet for størrelsen på barnet, eller at det faktisk sitter trygt. Så trygt som et barn i en bil som kræsjer, kan, vel å merke?

Jeg ser hver morgen barnehagebarn som ankommer barnehagen i forsetet på bilen. Og jeg forstår det simpelthen ikke. At de tør! Det hjelper ikke at det "bare en en kort tur" eller lav fartsgrense. Man kjører da ikke med barnehagebarn i forsetet i bilen?

5 kommentarer:

  1. Dette er et viktig tema. Og heldigvis er det flere og flere som setter søkelys på det.

    Også våre har sittet bakovervendt fra de var små. De har sittet bakovervendt så lenge det har vært plass. Men det har ikke vært plass til de fylte 4 år. Det er mitt eneste problem med denne anbefalingen til Trygg trafikk. At det går på år, ikke vekt/høyde. Det er da forskjell på barn! Vår 8-åring ligger på 95 percentilen. Hun er med andre ord høyere enn de fleste jevnaldrende. Å ha henne, lange stilken, bakovervendt utover 3-årsalderen var umulig.

    Det med å kjøre med barn i forsetet støtter jeg helt og holdent. Og å kjøre uten belte. Vi tar alltid beltet på, uansett hvor kort vi skal. Det er da ikke noe styr med det beltet??

    SvarSlett
  2. Selvsagt sitter barna i barnesete. Vi "sliter" også med høye barn. Jenta ligger på topp 2% og storebror på topp 8% så det er vanskelig å ha de bakover nå, till tross for lav alder. Men når vekten da også matcher høyden må vi heller snu dem forover og bruke, hva heter det... 3-punktsbelte. Og minstemann virker å ta etter, han hadde vokst 19cm på 3-månedrskontrollen. Dana måtte måle igjen og sa "Oj, de pleier å ha vokst 10 cm."

    :)

    SvarSlett
  3. Selvfølgelig sitter de i barnesete! Men vi har nok ikke vært så flinke med å ha de bakovervendt så lenge....

    SvarSlett
  4. viktig debatt!
    For mange barn (og foreldre) tenker at trafikksikkerhet er funnet opp for at politiet skal gi oss bot. De tenker gjerne, jamen: Jeg kjører jo så forsiktig osv... Det HJELPER ikke, når du ikke er alene på veien! Følg rådene, og ikke bare det som er påbudt..

    SvarSlett
  5. Stakk innom her etter koselig kommentar og link hos meg. Min sønn sitter i bakovervendt bilsete i forsetet på bilen min. I min samboers bil sitter han i baksetet, i bakovrvendt barnesete.
    Det er selvfølgelig ikke ideelt å ha ham i forsetet, men det er simpelthen ikke plass til setet i baksetet på bilen min. Airbagen er selvfølgelig koblet ut og setet har god polstring.

    SvarSlett