mandag 29. september 2014

Ytringsfrihet

Jeg har kommet over Facebook-siden til en tidligere bekjent. Dette er et såkalt kunnskapsrikt menneske, i hvert fall høyt utdannet, men også, etter min mening, svært udannet.
Det er storstilt fronting av anti-islamistisk propaganda. Ja, det er propaganda. Det er særdeles hatefulle ytringer som jeg føler meg skitten av, etter å ha lest.
Noen ville si at "ja, han må vel ha rett til å mene hva han vil" - og det er sikkert riktig.
Men har man lov å skrive alt man mener? Og er det greit?
Jeg er for å få trollene ut i solen så de sprekker, for all del. Men... så mye hat? Er det virkelig nødvendig? Er det dette ytrngsfriheten skal brukes til?
Ekstremister og fanatikere kommer i alle former og fasonger. Det er jammen meg sikkert!




2 kommentarer:

  1. Jeg er splittet. På den ene siden er det godt at gruffet kommer ut, slik at jeg vet hva jeg har å forholde meg til. På den annen side kan offentlige ytringer være forlølsende for flere slike ytringer og det er ikke helt ønskelig.

    Det som er dumt er at mange vil trekke seg vekk og la disse menneskene fortsette med ytringene sine uten motstand. Jeg skjønner godt tilbaketrekkingen, men samtidig skjer det ingenting dersom ingen sier i mot..

    SvarSlett
  2. Bare en liten kommentar: Det er forskjell på anti-islamistisk og anti-muslimsk.

    Og det man legger merke til hvis man f eks er så uheldig å bevege seg inn i kommentarfeltet til en artikkel (hvilket jeg en gang gjorde) er at disse ytringsfrihetselskende menneskene (som av en eller annen grunn føler sin ytringsfrihet truet hvis de i det hele tatt blir motsagt) beveger seg i flokk, og for å understreke sine poenger, har de en tendens til å øke aggresjonsnivået, slik at det ofte ender opp med at de skjeller deg ut og tillegger deg meninger du aldri har hatt, og så argumenterer de ut fra det.
    De minner meg kort sagt om bøllene i skolegården på ungdomsskolen.

    SvarSlett