onsdag 1. oktober 2014

Fermentering

Fermen-hva? Fermentering. Det er melkesyregjæring. Man alkoholgjærer ikke, og melken kommer inn fordi det var i melk man først fant disse gode bakteriene. Ja, også kan jeg bruke myse som en starter når jeg setter et glass. Og myse kan jeg lage selv... vi fikk med kefirkorn også.
Ok, dette er forvirrende. Men poenget er at vi som mennesker ofte mangler endel bakterier i mage og tarm. Vi får færre og færre og dette gjør at de bakteriene vi ikke vil ha, får blomstre fritt, mens de gode bakteriene ikke har det overtallet de burde ha.
Fermentert kost, betyr rett og slett at man tilsetter probiotika i kroppen og det skal hjelpe for så mangt. Jeg må få si at jeg generelt er skeptisk til noe som hjelper for "alt". Når noe får preg av at man må "se lyset", så slår det en liten brems inn. Men, når det er sagt, så tror jeg at fermentert kost hjelper for mye, blant annet å balansere mage og tarm.


Sylteagurk

Her i migrenehuset, er mage og fordøyelse et problem. Det samme med generell kroppsbetennelse, som fibromyalgi etc. Får man i seg probiotika, og da helst på naturlig måte, vil det kunne slå gunstig ut. Jeg er nå i tillegg indoktrinert med å kun bruke økologisk, så dette har jo også noe med å starte fra bunnen av, vite hva vi får i oss av stoffer.

OK, jeg og mamma var på altså på kurs. Vi var på en veldig hyggelig gård langt inne i skogen. Det var en haug med trivelige damer der og god stemning. Dette var en bursdagsgave fra foreldrene mine, og bonus når vi kan gjøre noe sammen.
Vi reise hjem med tre store glass med noe i som skal bli noe. Vi lagde tre ting; surkål, sylteagurker og rødbetkvass. Av de tre, er nok rødbetkvassen som jeg tente mest på. Her i huset har vi begynt med en shot hver - hver morgen. Det skal gjøre godt. Det smaker ikke sukkertøy, men smaker ikke dritt heller. Gleder meg til å smake på surkålen.



Rødbetkvass, in the making - ferdig på glass, og til slutt siles i en flaske å ha i kjøleskapet.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar