tirsdag 28. februar 2012

Valgene vi tar

Valgt snacks. Valgt bort sjokolade.
Allerede som barn begynner vi å ta valg. Kanskje ikke så bevisste, men også barn velger. Noen ganger velger de å se bort fra hva foreldrene sier, andre ganger velger de å høre etter. Etter som vi blir tenåringer, unge voksne, voksne, velger vi mer. Utdannelse, partner, barn eller ikke barn. Vi velger jobb, hvor vi skal bo osv.
Og hver dag, må vi velge dette på nytt. Hver morgen må du velge jobben din, partneren din, deg selv.


Jeg kan velge bort jobben min en morgen. Ikke særlig smart, men jeg kan velge en morgen  å  kjøre forbi og fortsette til et annet sted. Jeg kan velge at i dag pakker jeg og flytter. Jeg kan velge bort helse og barn og partner. Det er helt fjernt for de aller fleste av oss, selvsagt - å velge bort barna våre og plutselig en dag flytte til Spania, bryte opp. Men vi kan gjøre det.


De fleste av oss tar mange valg og så lever vi mer eller mindre lykkelig med de valgene vi tar.
Og her kommer jeg til poenget.
Er det et livsvalg du eller jeg har tatt som gjør oss, ikke bare "ikke lykkelig" men direkte ulykkelig, da kan man gjøre noe med det. Faktisk. Ja, på bekostning av noe. Men hva er viktigst? Hva er viktig for deg?
Kan du leve med en crappy jobb så lenge du kan bo der du helst vil og med det livet du vil med eller uten mann og barn?
Kan du leve uten barn så lenge du får mannen?
Hvis det viktigste for deg er stedet du bor, kan du leve uten mann og barn?
Ønsker du å ofre dine egne behov og din egen livslykke for en annens?
Kan du undertrykke ditt livs høyeste ønske? Og hvor lenge?
Jeg synes ikke man skal forvente seg pose og sekk av livet. Å prioritere, tror jeg nok vi alle må forvente å måtte gjøre på et tidspunkt. Selvsagt finnes det gullfugler... eller kanskje de gjør valgene og "sånn som det blir" til det de vil? 

Husker du å velge hver dag? 

4 kommentarer:

  1. Jeg tror at noen trenger å planlegge i større grad enn andre. Noen er fornøyde med ting som de er uten noen større refleksjoner eller fordypet forståelse av hvorfor.

    Ved å ta bevisste valg tror jeg det er lettere å akseptere at livet ble som det ble og dermed ikke kaste bort tiden på anger.

    Ved å se at vi har mange flere valg enn de vi vanligvis ser, som du gir eksempler på, tror jeg vi åpner oss mer slik at vi ser flere perspektiver. Vi blir mindre låst. Slik er det iallfall for meg.

    Takk for et innlegg som vekket tankene mine!

    SvarSlett
  2. Jeg tror at alt for mange har for høye forventninger til at alle disse faktorene skal være optimale, vi ønsker ikke å måtte velge bort noe til fordel for noe annet.

    Ofte er nok ikke alle valg overveide, mer "sånn ble det". Ja, da tenker jeg på yrkeskarriere og bosted, ikke livspartner.

    SvarSlett
  3. Jeg ser også at noen tar et valg en gang, som kan være vanskelig å leve med. Man velger, i det velger man bort og en dag angrer man... da kan det være for sent... eller. Kan man leve godt med å ha valgt bort det eneste man noen gang har ønsket seg...?

    SvarSlett
  4. Vanskelig og viktig tema. Jeg syns valg er vanskelig. Kjempevanskelig! For som regel er det jo fordeler og ulemper med alt. Jobb, bosted, yrkesvalg og så videre. Ingenting er sorthvitt. Alt har nyanser. Og å velge noe, betyr som regel at man velger bort noe annet. Vi har vært gjennom dette de siste årene. Vanskelige valg. Vi har valgt bosted. To ganger. Først valgte vi bort Tromsø til fordel for hjemstedet vårt. Så angret vi oss, og flyttet tilbake. Men var det det rette valget? Jeg vet ærlig talt ikke. Det eneste jeg vet er at vi bor her nå, og her skal vi gjøre maksimalt ut av hverdagen for både store og små. Likevel kjenner jeg at det er vanskelig. For selv om det ikke fører noen steder hen, så tenker jeg innimellom "enn hvis vi hadde bodd der og der fortsatt, da kunne vi ha..." og så videre. Lite fruktbart. Men jeg er i alle fall sånn skrudd sammen at de tankene kommer. Et "hva hvis"-menneske, rett og slett.

    På jobbfronten tok jeg også et valg for en tid tilbake. Tidlig i fjor høst. Jeg valgte å si opp jobben min, uten å ha ny jobb å gå til. Nå gikk det heldigvis bra da, men det var en tøff periode. Så valg er vanskelig. Javisst kan man selv ta valg for å endre på sin egen livssituasjon. Men det er slett ikke nødvendigvis enkelt. Tvert imot. Noen valg er kjempetøffe!

    Godt innlegg, Siri. Til ettertanke.

    SvarSlett