tirsdag 18. oktober 2011

Ordføreren i Vågå...

... uten å nevne navn...
I kveld blir han valgt til ordfører. Full tillit fra parti og bygd. Midt i en overgrepssak. Nå er det ikke første gang en gammel gris har hatt seg med en ungfole. Eller en tenåring har latt seg blende av makt og posisjon. Og her er så mye å bli provosert av at jeg kjenner jeg blir helt nummen.


Blant annet: hvorfor er denne mannen sykemeldt? Er han syk? Jeg skjønner han har fått seg en knekk, jeg forstår han er belastet med en anmeldelse, jeg forstår dette er kjipt. Men burde ikke han, som AP-mann, forsvarer av veldferdstaten, ikke misbruke den? Burde han ikke hatt permisjon - uten lønn? 
Er dette riktig?
Raymond Johansen sa til og med at det måtte bli opp til lokalpartiet og kommunestyret om han fortsatt skulle sykemeldes... og legen gjør som han får beskjed om?

Jeg kjenner fler som må bruke av feriedager når barna er syke mer enn "tillatt". Det har vært snakk om bruk av sykemelding etter 22. juli - fok er jo ikke syke. Det tvinger seg kanskje frem noe legene har ønsket lenge; sorgmelding. Alle forstår at man i en periode ikke er arbeidsfør om man mister barnet sitt. Eller ektefellen. 
Jeg forstår også at denne mannen ikke er arbeidsfør for tiden. Men det har han vel sørget for selv? Og skal velferdsstaten betale for at han er avslørt?
Ok, det er sikkert mye vi ikke vet. Men likevel.    

Dette er ikke det retten til å være sykemeldt når man er syk, er til for! 

4 kommentarer:

  1. Faktisk ikke enig. Uskyldig inntil det motsatte er bevist. Dette prinsippet står sterkt i vårt kjære land. MEN en meget alvorlig anklage, og mannen bør så absolutt ikke få være i jobb. Permitteres fra arbeidsgiver med lønn. Og er belastningen så stor at man blir "arbeidsufør" skal man selvfølgelig få sykmelding (det gjelder vel ikke kun fysisk sykdom?). Hva betyr det om det heter sykmelding eller sorgmelding?
    Personlig tror jeg mannen er skyldig, men jeg mener at ingen skal straffes før en ev. dom.
    Anita E.

    SvarSlett
  2. Dette ville det ikke være vanskelig å få en drøftingsartikkel av.. Her er det mange argumenter for både ene og den andre siden. Er han uskyldig, er sykemelding helt okei, men om han ikke er det, så blir ikke svaret nødvendigvis det samme.

    .. men vanskelig, vanskelig.

    SvarSlett
  3. Hvem som er skyld i hva...vel, det får andre avgjøre. Men jeg synes ikke "partiet skal avgjøre om han skal fortsette sykemeldes".
    Dette mener jeg er nøyaktig slike saker hvor legene blir undergravet og som gjør at man hyler om misbruk av velferdsordningen.

    At mannen ikke skal være på jobb, uansett; greit nok. Men at det flashes i alle riksaviser og hvor partitopper vurderer hvorvidt han skal være sykemeldt eller ikke: helt feil.
    Leger sykemelder ved behov og det bør holdes som en privatsak!

    SvarSlett
  4. litt spesielt at man velger ham som ordfører midt oppi det her da....men skal ikke drøfte skyldspørsmål. Ikke satt meg inn i saken i hele tatt, bare lest overskrifter.

    Og så har man det spørsmålet om hva er best for flertallet her? Når skal han stakkar mannen kunne klare gjøre jobben sin?

    Men litt bra at menneskelige hensyn blir tatt også. Ja der ser du Vekten i meg kommer fram, dette ble veldig vanskelig.

    SvarSlett