onsdag 4. august 2010

Sydenlandet

Har du vært der? Ja, mange har vært i Sydenlandet, eller "Syden" som man sier. Jeg tror at Sydenlandet er det landet som strekker seg på begge sider av Middelhavet. Det er det landet som dekker det som i atlaset står oppført som Marokko, Tunisia, Egypt, Protugal, Frankrike, Spania, Italia, Hellas og Tyrkia. Og vi må også slenge med Kanariøyene der ute i Atlanteren. Og Bulgaria på Svartehavskysten. I flere av disse landene har de nå innført euro som valuta, en lettelse; nå slipper vi å si "gærninger". (siden tidligere drakmer, lire, franc etc. ble mye å holde styr på i alle fall.) I Sydenlandet bor "de der". De som ikke er som oss. De som har andre regler og levesett enn oss, men helst skal jenke seg så det ikke blir til hinder for at vi får komme og ha vårt levesett i fred. Og vårt levesett i Sydenlandet er ganske spesielt. De har så mye billig drikke i Syden, og det er noe vi enda sliter litt med å lære oss å håndtere. Men uansett forventer vi å få være i fred mens vi gjør det, selv om det fremstår som en middels bygdefest. Bare nå foregår det i bar og solbrent overkropp og trang shorts. Og dette skal De der som bor i Syden finne seg i, for de bor jo nesten i u-land og skal være å så takknemlige for at Vi kommer og legger igjen feriepengene våre hos dem.

Er jeg slem nå? Er jeg fordomsfull og nedlatende? Ja, helt sikkert. Er alle "Sydenturister" sånn som jeg beskriver det? Nei, selvsagt er de ikke det! Det er jeg fullstendig klar over. Men mange fler enn du tror, også de som ikke reiser til Syden for billig sprit; skikkelig familiefolk med hodet skrudd på riktig vei, reiser til "Syden". Og bryr seg filla om de er i Marokko eller Frankrike eller om Mallorca er en del av Spania eller hva det nå var. Det synes jeg er synd. Synd for dem som reiser og synd for de som bor på de stedene som blir besøkt. 

For de som reiser går de glipp av noe. De kan gå glipp av den vakre katedralen i Palma (som er hovedstaden på Mallorca). Basarhallene i Nice er en opplevelse jeg aldri ville vært foruten. 
Portvinen kommer fra Portugal, hadde det ikke vært gøy å få vite litt mer om det? Hellas, hvor skal jeg begynne? Og Kreta... Kreta som er "hjemme" og som ligger mitt hjerte nærmest. Som har så uendelig mye mer å by på enn strand og basseng, f.eks. Samaria, Spinalonga, Knossos... Har du besøkt Merecedes-skogen på Tenerife, eller sett den vakre naturen på La Gomera? Du har gått glipp av noe.

Av de menneskene som bor på de stedene vi besøker, jobber selvsagt mange "for oss". De er engasjert i turistnæringen og avhenig av at vi fortsetter å komme. Det gir ikke oss retten til å overse deres særpreg; som folk og nasjon. Selvsagt er ikke tyrkere og portugisere like. Franskmenn vil ikke sette spesielt stor pris på å bli forvekslet med en italiener. Nordmenn vil ikke bli kalt dansker eller litauere heller.

Jeg har full respekt og forståelse for at noen ganger vil man bare til et varmt land. Vi orker ikke sommer i Norge med regn og ustabile sølgløtt. Det er ikke feil å ikke reise på ferie for å klatre i ruiner, det er selvsagt greit å flate ut på en strand i to uker. Men kan vi ikke i det minste vite hvor dette skal skje?
"Jeg skal til Syden i ferien" 
"Så deilig, hvor da?"
"På ferie!"

Vi er raske til å fordømme ignorante amerikanere som tror at Norge er hovedstaden i Sverige eller andre nasjonaliteter med for oss like obskure misoppfatninger.
Er vi mye bedre når vi flytter oss fra vår egen teig?

Dette har vært en av mine kjepphester i mange år. Helt siden jeg som ung og svært uvitende begynte å jobbe som reiseleder (og det heter reiseleder, ikke reiseguide!) på flere av Kanariøyene, på Kreta og i Bulgaria. Sikkert noen som blir sure nå, men jeg vil ikke ta noen personlig... men som en god foreleser en gang sa, man må sette ting på spissen, ingen ting sitter på baksiden av en bolle... Mitt mål er ikke her å såre noen, men å rette oppmerksomheten din mot noe; Du skal ha respekt for stedet man besøker (du som turist er besøkende) og menneskene der. Kulturen de har med seg, deres levesett og du har plikt til å innrette deg etter lokale forhold. 

Håper du har hatt en fin ferie, enten du har vært her eller der. Og god ferie til deg som enda har litt tilgode.

1 kommentar:

  1. For et herlig ærlig innlegg! Like aktuelt selvom jeg ser det er skrevet for en stund siden - bloggen din skal jeg lese mer av - her var det mye rett fra levra :) I :)

    SvarSlett