fredag 20. august 2010

Mitt Kreta - god spis med drikke til

Jeg elsker gresk og kretisk mat. Å sitte gjennom et gresk måltid er noe helt spesielt og jeg blir nok litt rar da. Det er for eksempel ikke mulig for meg å spise lammekoteletter med kniv og gaffel... Det begynner å bli noen år siden jeg har sittet til bords med kreter, men jeg koser meg med min egen familie og gode venner. Her er noe av maten - og drikken - som jeg synes utmerker seg som skikkelig god spis.

Lammekoteletter. Og frittene da...mmmm... smakfull mat servert på en restaurant i gamle Platanias.

Småfisk som etterhvert skal fritteres og serveres på et digert fat hvor hele langbordet kan pille til seg godsaker.
Torghallen i Chania er vakker med alle sine lukter, smaker, lyder og bilder.

Det er noe annet enn fruktdisken på Rema, eller?

Dette er en diger fisk. Tunfisk? Skulle lagt fireåringen ved siden av og tatt i mot veddemål om hvem som veide mest...dette er torghallen i Chania.

Kalamare (blekksprut) med kretisk øl til. Nytes på restaurant Zephyros i Agia Marina.

Har du sett sånne herlige mengder med deilige oliven?
Fra torghallen i Chania.

En ferdig skrellet kanin, men fortsatt med mansjettene på, venter på å bli en deilige stifado. Fra torghallen i Chania.

Restaurant Platanos i Platanias er en av yndlingsrestaurantene våre. Denne gangen fikk vi en nydelig grillet dorade.

Ost på Kreta er mer enn fetaost. Her er noe av utvalget fra torghallen i Chania.



Retsina, denne sære hvitvinen som drikkes overalt på Kreta. Den skal jo egentlig serveres i kjøkkenglass, men jeg klarer å drikke den av vinglass også. Retsina, oliven og tzatziki hører med til ethvert måltid,

Gresk salat. Det er noe som heter kretisk salat også, men det blir gjerne med denne da.


Sjefens anbefaling på Limanaki.. Også en restaurant som har vært der siden tidenes morgen. (i hvert fall så lenge jeg har vært på Kreta)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar