onsdag 25. august 2010

Epleslang - da klokka klang...

Forleden sto det en artikkel på Klikk.no om epleslang. Er det å stjele? Hva gjør man hvis poden kommer hjem med lommen full av epler og det ikke er fra familiens have?

Mange har vært på epleslang, jeg vil hevde de fleste. Og jada, jeg også. Jeg har til og med vært på appelsinslang på Mallorca, men det er en annen historie.
Er det stjeling? Ja, selvsagt er det det. Privat eiendom har man ikke lov å ta. Det er ikke lov å ta et eple i fruktdisken i butikken heller! Og jeg håper virkelig du ville reagert dersom barnet ditt tok frukten til kompisen i barnehagen eller på skolen!

Så hvorfor er det da liksom greit å ta epler i naboens have? Er det det?
Hvis eller når min sønn kommer hjem med stjålen frukt, så kan jeg ikke synes det er greit. Da er vi nødt til å forklare forskjellen på rett og galt. Man tar bare ikke noe som helst fra noen. Ikke naboguttens sykkel, ikke noens jakke i barnehagen og ikke epler hos naboen. Selv om naboen har mange tusen epler så er det ikke greit å ta.

Finnes det gråsoner? Javisst. OM en gren med epler henger utenfor gjerdet, kanskje. Eller om eplet ligger på bakken? Mulig. Men vi må lære barna at det er ikke greit å stjele.
Epler er det nok av i vår del av verden. Epler blir ikke en gang plukket og brukt slik de ble, ikke en gang av de som er så heldige at de har store, flotte trær med mye frukt på. Eplerkoster ikke all verden. Alle kan få et eple. Så hvorfor går ikke barn i fruktbollen og henter ett? Eller ringer på og spør om å få?

Det er jo ikke så spennende da... som å luske seg inn i en have i høstmørket og forsøke å ikke bli sett? Eller bli skutt etter med hagle som lensmann Øyvind Rosseland i Hardanger ble...
Epleslang er en type aktivitet jeg likevel vil definere som g
anske nær en rampestrek og er en av de tingene jeg politisk ukorrekt nok anser som endel av oppveksten. Det er ikke lov å slå eller skyte noen med krampesprettert heller, det lærer da alle hjemme. Likevel så gjør unger det. Overfor min sønn vil jeg aldri avfeie det som greit... men i mitt politiske ukorrekte mammahjerte vil jeg nok kanskje krysse av på listen over nok en ting en liten gutteramp skal gjennom.

Hva synes du? Er jeg en ubrukelig mamma med slett moral eller er det noe du stilltiende er enig i?


Foto: ukjent for meg

2 kommentarer:

  1. Gode poenger, jeg tror vel at "alle" har litt frynsete moral på dette området. Du er ingen ubrukelig mor, du er som mange oss andre. Det ER vanskelig å forstå at man ikke kan ta et eple når man ser at de bare blir nedfallsfrukt og at eieren ikke bryr seg skjorta.

    SvarSlett
  2. Hei Siri,
    Takk for hyggelig besøk! Gleder meg til dine pepperkaker:-) Angåend epleslang, vel jeg har jo eplehage og synes det er best hvis de som vil ha epler kommer og spør...:-)) Ellers er epleslang uskyldig morro...helt klart...Klem Siv

    SvarSlett