søndag 29. august 2010

Barn kan godt ha litt feber

I dag kjenner jeg meg litt arrogant og bedrevitende. Bakgrunnen er gårsdagens artikkel i Aftenposten om barn som får mer paracet enn noensinne.
- Det er en feberfrykt blant mange småbarnsforeldre. Man er ikke klar over at feberen er en venn. Foreldrene tror at barnet blir friskt når feberen blir borte. Men slik er det ikke, sier lege og farmasøyt Per Lagerløv, som er førsteamanuensis i allmennmedisin ved Universitetet i Oslo.
Jeg ble overrasket, for jeg trodde alle visste at feber er kroppens måte å jobbe ut sykdom og elendighet på. Og nå snakker jeg selvsagt ikke om høy feber og sjansen for feberkramper... men vanlig feber, som alle barn får av og til. Feber er jo ikke farlig i seg selv! 

De barnehavene jeg kjenner til, har alle regler om en feberfri dag før barnet skal tilbake. Men jeg har altså lest på diverse nettfora om barn som får febernedsettende medisiner bare de er blanke i øynene. Jeg har lest om barnehagepersonell som får levert barn med paracet i rompa om morgenen i barnehagen - foreldrene må jo på jobb, må vite. Jeg har hørt foreldre fortelle om at de ikke anser det som feber under 38,5. Og visst er barn ulike i forhold til hva de tåler og utslag i allmenntilstanden, men likevel...!
Barn blir ofte syke og jeg har null problemer med å forstå at det er skrekkelig upraktisk å nok en gang måtte være hjemme. Ofte går det slag i slag gjennom høsten og vinteren. Jeg kan delvis også forstå at det er fristende å bare vippe inn en stikkpille og et problem er løst. Men bare delvis... for man skal tenke seg om. Og her nærmer jeg meg dagens pekefinger og poeng. Feber er sunt, feber er viktig og feber er naturmedisin i ordets videste forstand. At en unge er feberslapp og sover "bort en hel dag" gjør vel ingenting, det er bare bra det. Barnekroppene skal da bygge opp immunforsvar og å lære seg å tåle litt også.

Ok, jeg er på egne vegne dobbeltmoralistisk. Jeg orker ikke ha hodepine eller tannverk. Jeg tar meg gjerne en paracet til lunsj. Kanskje vi her er inne på det andre aspektet ved økt medisinbruk; tåler vi ingenting lenger? Ok, det er en annen sak. Barn - barnet mitt får ikke paracet ved vanlig feber. Har ikke fått og kommer ikke til å få. Ikke fordi paracet er farlig, men det er ikke feber heller.


Foto: Apotek1

2 kommentarer:

  1. Hey Siri!
    Nei feber er ikke farlig. Det er en grunn til at vi får feber og den kjemper mot vansker i kroppen. Men selvfølelig blir barnet så dårlig at man ikke får kontakt etc, så er jeg for paracet. Ungene her får ikke paracet før det. Og ikke sender jeg de avgårde før de er friske og vel så det.
    Så er enig med du :)
    Ha fortsatt en fin søndag Siri, så snakkes vi plutselig.
    Klem Linda

    SvarSlett
  2. Nå er vi veldig spart for høy feber her i huset, og jeg mener heller ikke høy feber og fare for feberkramper. Men vanlig feber trenger kroppen å jobbe seg gjennom og ungene har godt av hvile og ffå sove seg gjennom.

    SvarSlett