tirsdag 11. desember 2012

Julekalender på TV

Det har vi vokst opp med, nesten alle sammen. Jeg har mine favoritter og synes kanskje ikke alle skal sendes i reprise. Gleden var derfor stor da vi fikk vite om Julekongen. Jo mer jeg leste om Julekongen, beskrivelser, anmeldelser, jo mer så vi frem til at den skulle begynne. Vi benker oss hele familien, og simpelthen elsker den.

Det er mange flotte skuespillere og karakterer. Bortsett fra de selvsagt hovedpersonene, er min favorittkarakter er Anton. Den varme og avslappete, men forsøksvis drivende revisoren og familiepappaen som spilles av Bjarte Tjøstheim.
Har også veldig sansen for ridderen Ante, med venstre øre konsekvent utenfor hjelmen. 
Og glem ikke tjeneren til Julekongen som spilles av Robert Stoltenberg. "Å! Får jeg pynte??"

Hvem er din favoritt?

Og nå da... hvorfor forsvant dronningen...? Hvorfor tok hun med seg hansken? Hun gjorde det ikke for å være ond (her tror vi at vi har gjettet endel av plottet). 







Etter Julekongen kommer Pakten. Det er dansk julekalender og vi ser den også.
Om nisser og mennesker.
Også her om vår helt, som er en plaget og litt sær gutt.
Slår veldig godt an her i huset.

Minsten forstår bare ikke at Iselin og Aris er den samme. Men kan helt forstå at noen slemme gutter ikke egentlig er slemme, bare lei seg. 

Og mor sitter og irriterer seg over at gutter ikke kan passe på jakkene sine. Oppdrag eller ikke.







3 kommentarer:

  1. Ja, vi sitter klistret vi også!
    Til både Julekongen og Pakten!
    Herlige førjulsgleder =)

    SvarSlett
  2. Jeg har bare fått med meg en hel episode og skjønner selvfølgelig ikke hva det er med den hansken som den irriterende Peder har rappa. Men artige karakterer ja, veldig sansen for Bjarte.

    SvarSlett
  3. Her er det julekongen og så ser vi skomaker Andersen på DVD.

    SvarSlett