tirsdag 4. desember 2012

Barbromesse - stadig bildefritt...

I dag er det Barbromesse, til minne om den hellige Barbara som ble drept i år 306. Hun skjulte seg i en klippeule for sin hedenske far og har derfor vært skytshelgen for gruvearbeidere. Primstavmerket har vært ulike; en "B", en lenke, et tårn eller et sverd. 
I gamle dager sa man at solen forsvant med Barbromesse og kom tilbake Lucianatt.


"Barbro-Døgri gaar Solen bort,
 LuciNatti kommer den tilbage".



Her er det strålende solskinn i dag og omtrent hundretusen minusgrader. Det er ikke hverdagskost å se undertegnede med lue og stillongs, men nå er det. Bilen vår har det de har oppdaget er en fabrikkfeil og selvsagt virket ikke frontdørene... jeg har hatt noen øvelser i å belte fast dørene innvending med lastereimer. klatre inn fra passasjersiden... og i dag også fra baksetet... vel, det er god trening for mye, jeg fikk utfordret både kondisjon, styrke, smidighet og krampekontroll. Barnet fikk seg en god latter og fortalte alle på parkeringsplassen på skolen at "mamma har fryst inn i bilen".
Nuvel, dette blir tatt hånd om i dag av autorisert kompetanse, jeg har fått en lånebil og skal få gjort litt av julehandelen. 

Nå venter jeg bare på telefonen min. Lånetelefon suger.




Edit: St. Barbara er selvsagt også alle artilleristers skytshelgen. My bad...


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar