torsdag 22. juli 2010

Potensgiverne

Mer enkel sommerlitteratur blir det ikke. Men jeg tok min vanlige runde inne i en tilfeldig bokhandel.
Og der fant jeg et nydelig omslag på en bok og en setning som sa at "gamle damer sitter ikke der man setter dem". Bare utsagnet er jo til å bli glad av!

Boken er herlig i sin form, en liten bok som beskriver et persongalleri som gjør at man føler man kjenner dem. Det er sjarmerende, man kan se det for seg, man kjenner kaffelukten, og har man noen gang sittet på en utedo så vet man hva de snakker om.

Den Norske Bokdatabasens sier:
Søstrene Tilda og Elida på 72 og 78 år bor fortsatt i barndomshjemmet i en liten svensk by hvor tiden nærmest har stått stille. Da den sjarmerende Alvar flytter inn i nabohuset og begynner å pusse opp, skjer det store endringer i søstrenes liv. De kjøper seg nye kjoler og de vil ha et skikkelig innendørs toalett. Men det koster mye, og nå er gode råd dyre. De to søstrene får en idé til hvordan de kan skaffe seg pengene: postordresalg av potensmiddel.

Jeg koste meg mens jeg leste boken. Et døgn etterpå så tenker jeg nok likevel kanskje at andre bøker er bedre bøker sånn sett... men jeg blir glad i de gamle frøknene med ild under strikketeppet og pågangsmot og knert.

Kos deg med en god bok!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar