torsdag 15. juli 2010

Gi oss Fedrelandssalmen tilbake!


Alle vet hvilken salme det er snakk om. "Gud sign vår Konge god.."  av Elias Blix. Alle hører den nyttårsaften før Kongen taler. Dette er en kulturskatt og en arv vi beholder og synger til spesielle anledninger. Ok, ikke alle synger den, men alle vet hvilken det er. 

Mange av oss, jeg tør hevde de fleste, har ikke visst at hver eneste søndag morgen i flere tiår, har den startet morgenen på P1. Fra den gangen det ikke var mange kanaler å velge mellom, da det var radio, rett og slett. . 

Rett etter krigen, da den hadde spesielt stor betydning for veldig mange, startet den søndagens sending. Denne tradisjonen har fortsatt og frem til i dag har den startet morgenen på P1, til stor glede for mange. Men nå er den forsvunnet som fast innslag.

Noen hevder at dette har med tilpasninger til et nøytralt samfunn hva religion å gjøre, det er tross alt en salme vi snakker om her... Hvis det er tilfelle tar det jo helt av, det er da virkelig forskjell på forkynning og formidling av kulturarv...?
— Dette faller inn i et mønster som vi kjenner igjen. NRK prøver å tone ned alt som har med vår nasjonale kultur å gjøre til fordel for sitt multikulturelle eksperiment som nå rir vårt land, sier Hallgrim Berg, tidligere stortingsrepresentant (H) og medlem i Norsk Kulturråd. Berg har også sittet i Kringkastingsrådet.

Det kan godt hende det er det som er årsaken, i all stillhet liksom... men nå forholder jeg meg kun til det Jon Branæs, kanalsjef i NRK P1 uttalte i debatt med Hallgrim Berg på her og Nå i ettermiddag. Da  handlet det nemlig ikke om at dette var en salme, men at man ønsket å frigjøre tid for å være mer fleksibel. Vi snakker 3 minutter en søndags morgen.  Jeg hører ikke på den salmen søndag morgen. Jeg hører ikke radio søndag morgen en gang, annet enn reiseradioen, og det er jo langt på dag for en småbarnsmor. Men jeg klarer virkelig ikke å forstå at det er så viktig å få den fjernet? 

Fungerende radiosjef i NRK, Leif-Kjartan Bjørsvik, kan bekrefte at den kjente salmen nå er tatt av sending klokken 6.57 på søndager.
— Vi ønsker heller å bruke de minuttene til musikkprogrammet «Sent og tidlig». Fedrelandssalmen er et etterslep fra den tiden da P1 var eneste radiokanal i landet, og dette var starten på sendingene på søndager. Vi tror at tiden har gått fra avspillingen av fedrelandssalmen, og dette var også med å gi kanalen et offisielt preg, og det ønsker vi ikke i 2010, uttaler Leif-Kjartan Bjørsvik.

Hallgrim Berg trekker også frem i radioen i ettermiddag om musikken i statskanalen som har vært heftig diskutert i det siste; om at all musikk skal passe inn i egne spesialprogrammer med musikk av en spesiell genre. Det tror jeg han har rett i... selv hører jeg mest på P3, må jeg innrømme, men jeg ser tendensen. Hvorfor skal alt klassifiseres og være for spesielt interesserte?  Hvordan kan fleksibiliteten økes så betydelig ved å fjerne en tradisjon som har pågått i flere tiår? Hvorfor skal ikke de som har glede av den få lovå beholde den?

Jeg er ikke mot fremskritt. Jeg er ikke for å beholde tradisjoner for tradisjonens skyld. Men jeg kan jammen ikke holde kjeft når noe fjernes bare for å fjerne det heller.
Jeg koster på meg et godt gammeldags "makan" og håper NRK tar til fornuften igjen.


 

3 kommentarer:

  1. Setter alltid pris på lese brunskvalpet som kommer ut av kjeften til Berg.
    "til fordel for sitt multikulturelle eksperiment som nå rir vårt land", gitt. Det kaller jeg en positiv vinkling fra mr Munnharpe.

    Kan han ikke bare stille seg på en fjelltopp og brøle MUSLIMENE KOMMER! MUSLIMENE KOMMER OG VI ER SNART I MINDRETALL I VÅRT EGET LAND!! med en gang? ;)
    Fankern, det stemmer! Han har jo allerede gjort det.

    SvarSlett
  2. Samtdig han har noen poeng om man bare tørker øynene litt. Og i denne saken er han faktisk mange hakk fornuftigere enn den slue fremtoningen til P1...

    SvarSlett
  3. Selvfølgelig har han noen poenger, men leste du faktisk det jeg siterte? Jeg mener, hvor lett han går fra å kritisere at man fjerne fedrelandssalmen til å bruke et argument som "til fordel for sitt multikulturelle eksperiment som nå rir vårt land"?
    Det mener jeg er brunskvalp og his cup runneth over, som man sier det i utlandet.
    Jeg synes fyrens argumentasjon er ufyselig. Han kunne godt ha kommet med argumenter mot strømlinjeforming av programmene til P1 eller en utidig musikkformatering (som rir hver eneste jævla radiostasjon og ikke minst tv-stasjon for tida og faktisk har gjort det i flere år), men neida, det smeller ikke godt nok. I stedet klarer han å knytte det til et slags komplott mot den norske kulturen, der NRK og de skumle fremmedkulturelle jobber i fellesskap.
    Jeg ser snart for meg bilder av mannen iført en hatt av aluminiumsfolie. ;)

    SvarSlett