søndag 4. juli 2010

De tre bukkene Bruse...



... i Badeland.
Jepp, i Badeland! Her får vi svar på en del ting vi alltid har lurt på, eller ikke lurt på. Bla. er egentlig dritkjedelig å være på setra hele sommeren...det rømmevaflene som selges på setra hver søndag, som gjør at bukkene blir fete om sommeren. Trollet er ikke slemt, egentlig, han vil bare være med å leke, han vet bare ikke hvordan.
Harer er noen ordentlige tøffinger og selv ikke geiter får  fritak fra badebukser.

Første gang jeg så denne boken så klarte jeg ikke helt å bestemme meg for om det er helligbrøde å  skrive om et folkeeventyr på denne måten, eller om det er kult. Jeg har bestemt meg. Det er kult. Bjørn F. Rørvik har gjort det på en elegant måte og på en måte som gjør at selv fireåringen som ikke har det samme forholdet til De tre bukkene Bruse som meg (naturlig nok) digger eventyret og vil ha mer.
Illustrasjonene av Gry Moursund er heftige, det må jeg si. Og svært innholdsrike. 

Den 12. mars 2010 ble Bukkene Bruse på Badeland tildelt Kulturdepartementets bildebokpris for 2009.

Og her er til og med en film laget på boken. Fantastisk. Sommerfavoritt.
http://www.minreaktor.no/no/film/artwork/show/15063/Bukkene+Bruse+på+badeland+-+the+movie

Og beste billedbok i 2009 også. Forståelig. Gratulerer.
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hedmark_og_oppland/1.7035304


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar