fredag 8. mars 2013

Gratulerer med dagen!

Dette er ikke et veivende "på barrikadene"-innlegg. Jeg har på meg bh og lever det livet jeg selv har valgt å leve. Sånn er det ikke for mange, det er jeg fullstendig klar over. Og her er det uendelige muligheter til å engasjere seg. Her gjelder som alltid ellers; ingen kan gjøre alt, men alle kan gjøre noe.
Gina Krog
Grunnlegger Norsk Kvinnesaksforening
I år er stemmerettsjubileet. Det er virkelig noe å feire. De stolte og svært engasjerte og tøffe damene som kjempet for det, skal ha all ros og for dem kjøper vi en bukett tulipaner i dag.
 
 19. mars er lottebevegelsen i Norge 85 år. Oslo lotteforening var den første, og ble senere forbundet og i dag er det lotteforeninger over hele landet. Flere hundre engasjerte jenter i alle aldre over hele landet, er mobilisert som soldater og befal i Heimevernet, bistår på store øvelser, utdanner seg innen lederskap, marked-media, som instruktører innen for sanitet og førstehjelp, you name it!

Det var ikke bare bare å bli lotte i gamle dager. Mange sluttet også når de giftet seg... og mange holdt stand. Det er vi veldig takknemlig for i dag. Min utfordring som leder i Oslo lotteforening, er å få ut alle historiene, erfaringen.
I morgen feirer vi på Grand café, 28 Oslo-lotter med flere tiårs aldersspredning.
Det ER virkelig noe å feire.
Vårt oppdrag i 2013 er å la jenter få prøvekjøre Forsvaret, sende jenter inn i HV for både instruktørtjenester og befalsutdanning.
 
Likestilling for meg er ikke at alle jenter må kjøre traktor og at alle gutter skal brodere. (skjønt vi får generasjoner med perlere). Det er ikke at mor må velge "karriere" mens hun samtidig er hovedomsorgsperson og hovedrengjører. Far kan definitivt ta flere oppvasker og klesbrettesjauer. Likestilling i dag gjør at vi fritt kan velge hva slags liv vil ønsker å leve og hvordan vi organiserer og fordeler på hjemmefronten.
Likestilling er ikke å kvotere inn kvinner i kommunsestyret fordi de er kvinner. Jeg mener man velger inn politikere etter kompetanse. Så utdanning av jenter er viktig. Politikk på skolen? Kommunestyrelinja?
Dette er det vi gjør i lottene. Utdanner jentene som er mer enn oppdatert når de kommer ut i et HV som kanskje er litt slitent på personellsiden. Øke kompetansen til kvinner og jenter, styrke selvtilliten vår og deres. DA kan de ta grep. DA kan de og vi ta plass.
 
Fredrikke Marie Qvam
Grunnlegger Sanitetskvinnene
Likestilling er ikke det samme som likeverd. Jeg er ingen antifeminist som mener det (selv om noen sier at jeg er) - selvsagt er jeg ikke det.
Jeg er like mye verd som min mann. Og min sønn er like mye verdt som klassevenninnen.
 
I dag vil jeg fokusere på mine nære ting. Jeg må ikke bæres på gullstol eller noe annet. Men jeg vil i dag som alle andre dager, ha respekt for det mennesket jeg er, den jobben jeg gjør både som betalt arbeidstaker og mamma, jeg vil at det livet jeg har valgt å leve, betyr noe. Ikke bare for meg, men for de jeg involverer. Jeg har fått velge. Det er likestilling. Og det er likeverd.
 
Norske kvinners sanitetsforening




Anna Rogstad. Første kvinnelige representant på Storinget, valgt inn i 1911 for Frisinnede Venstre.
 

 
 

1 kommentar:

  1. Jeg ble faktisk inspirert til også å skrive om kvinnedagen.

    SvarSlett