torsdag 21. februar 2013

Kaffetest Nespresso original vs. Friele kopi

Hermann Friele og hans selskap har laget en kaffekapsel som passer til Nespressomaskiner.
Nestlé og Nespresso er i harnisk, og mens jurister slåss om varemerker og monopol, tenkte jeg at jeg skulle teste.

Hva er viktig for meg når jeg drikker kaffe? At den virker. At den smaker godt.
Det er litt som med vin; jeg forholder meg dårlig til "nyanser av solbær og slik og så jordsmonn". Den er god eller ikke.
Sånn er det med kaffe også.
Men må jeg aboslutt si noe, så heller jeg mot mørk og sterk.
Med Nespressokapsler, så er det styrke 10 som gjelder. Liker godt de med innslag av andre smaker, som nøtter og sånn også.
Så jeg valgte Frieles nr. 10, Piccante.
Esken er lekker.
Kapslene pakket inn i fiolett folie. Lekkert. Men skal man åpne enda en gang?
Selve kapselen er av hvit-gjennomsiktig plast. Ikke innbydende.
Og nå får man altså to stk. søppel. Folien og kapselen. Jeg har nok med at det går en kapsel for hver kopp.
Smaken? Var det virkelig 10? Jeg drikker vanligvis Ristrettoen. Den kommer ut som bedre.
Men noen morgener bruker jeg tre stk espesso i en vanlig kaffekopp. Da kan nok Friele komme inn som et godt alternativ.

Tilgjengelighet er viktig.
Alt man kjøper på Rema 1000 er lett tilgjengelig. Sånn sett greit. Jeg er sjelden i Oslo sentrum og får litt fnatt av disse Nespresso-folkene som jeg tror har gått Nespresso-teaterskolen alle sammen...
Men - hvis jeg bestiller kapsler på nett hos Nespresso rundt lunsj, eller på ettermiddagen... så er de faktisk på mitt postkontor neste morgen. Så hvor tom rekker man egentlig å bli?

Har Nespresso lov å sutre over at andre lager kapsler som passer deres maskin?
Jeg synes nok ikke det. Dessuten tror jeg det kommer til å selge flere maskiner.
Kommer jeg til å kjøpe kapsler på Rema flere ganger? Mulig.
Foreløpig liker jeg originale kapsler best.


3 kommentarer:

  1. Hei!
    Har selv lurt på de kapslene. Har ikke nespresso hjemme men på jobb.
    Prøvde ut en annen type kaplser fra sverige engang og tok med på jobb. Disse var veldig harde å få presset ned og de gled ikke like lett inn i hulsen sin slik som de orginale.
    Derfor lurer jeg på om disse glir lett inn?
    At man ikke må presse så hard ned den hendelen.

    SvarSlett
  2. Når du sier det, så skled de ikke så lett... det er plast vs. metall her. Sikkert derfor. Men det var ikke noe problem altså. Hadde jeg forsøkt disse først, hadde jeg sikkert ikke tenkt over det en gang.

    Så er også pris et aspekt. Ikke veldig relevant for meg. Ikke at jeg har rompa full av penger, men kapsler er jo ikke billig i utgangspunktet. Jeg bruker en del presskanne også.

    SvarSlett
  3. Jeg testa Friele-kapsler i går, en mild Lungo-variant. Synes den funka helt greit, men det er litt vrient å få den ut av folien. Smaken er grei nok, og det var ikke vanskelig å få den inn i min maskin. Jeg synes det er storartet å kunne kjøpe kaffe på butikken, så da aksepterer jeg heller at det ikke er originalvare.

    SvarSlett