torsdag 28. juni 2012

Fatimas hånd - GIBORT

Fatimas hånd av Ildefonso Falcones, var en av de bøkene jeg av og til tar med meg fra en tilfeldig runde i en bokhandel. Tilbudsbordene hos Ark er nydelige. Fatimas hånd er en bok som burde inngå i den allmenne dannelse. Ja, jeg vet godt det er en roman, men veldig mye historiske fakta også. Det er de jeg sikter til. I tillegg til at det en en god roman med mye driv.
I disse dager hvor man fokuserer mer på konflikter og ulikheter enn likheter mellom kristne og muslimer, kan denne boken være en vel anvendt time out.
Jeg har lagt ved to omtaler. Sammen med min varmeste anbefaling. Jeg kan ikke tenke meg en bedre bok å ta med på ferie; den er lang og god, du vil ikke legge den fra deg - og i paperback koster den ikke så mye og kan lett sendes videre til en du synes skal lese den.
Vet du hva - du skal få den av meg. La dette være en gibort.

1 lodd for kommentar
2 lodd for kommentar og å legge deg som følger (om du ikke er det)
3 lodd for kommentar, følger og at jeg får komme på bloggrollen din (om jeg ikke er der)

Trekning 1. juli - da rekker du å få den til ferien, kanskje?

Den Norske Bokdatabasens omtale:
Andalusia, 1568. De spanske muslimene gjør opprør mot sine kristne undertrykkere, et opprør som utvikler seg til en blodig religionskrig. Blant opprørerne er den unge Hernando, sønn av ei maurisk kvinne og en prest, som ser det som si livsoppgave å skape harmoni og toleranse mellom de to kulturene. Hans store kjærlighet, Fatima, gir ham styrke til ikke å gi opp. Hernando pønsker ut en plan for å forsone de to krigende partene, og samtidig de to delene av sin egen identitet.
Forlagets omtale:
Andalusia, 1568. Etter årevis med undertrykkelse gjør de spanske muslimene - moriskene eller maurerne - opprør mot sine kristne undertrykkere. Blant opprørerne er også den unge Hernando, sønn av en maurisk kvinne og presten som voldtok henne. Han ønsker å redde sitt folk og sin kultur fra undergangen, og at de skal få frihet og respekt. Men oppstanden utvikler seg snart til en blodig religionskrig der begge parter begår brutale og grusomme overgrep. Hernando, som på grunn av sitt opphav blir mistrodd av både kristne og morisker, ser det som sin livsoppgave å forsøke å skape harmoni og toleranse mellom de to kulturene. Fatimas hånd er en ny, mektig roman fra forfatteren av Havets katedral, spekket med eventyr, lidenskap, kjærlighet. krig, forræderi, intrige og møysommelig historisk rekonstruksjon.

6 kommentarer:

  1. Jeg elsker romaner med historisk tilsnitt. 3 lodd, takk.

    SvarSlett
    Svar
    1. Vinnersjansene dine er ikke ubetydelige... hehe

      Slett
  2. Jeg er med Siri :)3 lodd på meg.

    SvarSlett
  3. Hurra! Den boka har eg ikkje lese, men hørtes ut som den kunne passa til meg:) 1 lodd på meg, eg har ikkje eigen blogg...
    Mvh Betsy (betsy.nikolaisen@hotmail.com)

    SvarSlett
  4. Drister meg til å ta lodd jeg også, 3 lodd på meg :-) Boka høres spennende ut Siri!

    SvarSlett
  5. Jepp, denne vil jeg gjerne ha med meg når vi reiser til Portugal om ei stund:) Jeg tar alt som er av lodd:)

    SvarSlett