torsdag 22. september 2011

Du kan si fra!



Et dystert tema... nå er enda en henrettelse utført i USA. Troy Davis ble henrettet med giftsprøyte i natt.
Jeg er så i mot dødsstraff at jeg nesten ikke får sagt det nok. I tillegg har det vært endel suspekte dommer. Er uskyldige henrettet? Jepp, det er jeg helt overbevist om. Dette er USA.


I tillegg foregår det en hel masse andre overgrep mot både enkeltmennesker og menneskegrupper, menneskeheten overalt på vår klode.

Amnesty er vaktbikkje, så godt som de klarer.
Og en gang i uken, eller fler, får jeg en sms som minner meg om at det for eksempel er en ungjente som er voldtatt et sted i verden, som nå skal steines for umoralsk oppførsel. Og slike saker er det mange av - grusomme saker.

Hva jeg gjør når jeg får en slik sms?
Jeg sender Appell til 2160 med navnet mitt og jeg er med på et opprop. Dette er som en underskriftkampanje å regne og listen blir sendt til myndigheter rundt omkring.


Jeg synes dette er en fin måte å delta på, en enkel måte og det er svært fort gjort å gjøre en innsats, en forskjell. Jeg oppfordrer deg til å melde deg inn i Amnesty International og også delat i sms-aktivismen.

Eller er du kanskje medlem? Deltar du allerede?

1 kommentar:

  1. Dødsdommene i USA og henrettelse av antagelig uskylde mennesker er bare trist. Kan ikke fatte at sån skjer i et utviklet land.

    SvarSlett