fredag 25. mars 2011

Sunne vafler gode vafler populære vafler


Jeg ble kjempeinspirert av Underveis til å lage sunne vafler. Og med guttungen hennes sin kjøkkenlekse,printet jeg ut oppskrift og planla kveldsmat for to turtelduer torsdag.
Det ble kjempegode vafler, og de gikk ned på høykant, selv om de ikke var fulle av sukker.
Planlagt er planlagt, ble ikke helt sånn. Men knallgode vafler ble det. Omtrent slik:

5 egg
et par-tre desiliter melk
to-tre desiliter mel (også kalt en passe dæsj) 
noen spiseskjeer havregryn (økologisk, intet midre)
Et par-tre spiseskjeer sesamfrø
Et beger vaniljekesam
(litt utgått dato som jeg hadde i kjøleskapet som jeg ikke visste hva jeg skulle bruke til) 
Litt olje
  


Deilige vafler med hjemmelaget rabarbra-jordbærsyltetøy

3 kommentarer:

  1. Ikke noe mel i det hele tatt? Jeg blir så oppblåst *kremt* av for mye hvetemel, så jeg bytter alltid ut noe av melet med grovere type i vaffel- og pannekakerøre. Og man merker jo ikke forskjell. Fikk vaffel på SFO i dag jeg. Mmmm.

    SvarSlett
  2. Wow - jo mel. Glemte meg. Korrigerer prompte!

    SvarSlett
  3. Vafler er godt! Selv lager jeg dem alltid etter hodet og det som finnes i kjøleskapet (men alltid med 3 egg...) og de blir sjelden særlig sunne. Men kanskje man rett og skulle prøve det også? Skikkelig gode, grove matvafler. :o)

    SvarSlett