tirsdag 18. mars 2014

En "has been" ser seg tilbake...


En av de morsomste og fineste tingene jeg har holdt på med gjennom årene, er å være leder i Friskis & Svettis. Det var altså jeg som sto i midten og kjørte på med høye kneløft og styrkeøvelser du ikke visste fantes. Tøff, ja? Nuvel, jeg kjørte på med det jeg hadde av kropp, styrke og kondisjon så lenge det var bruk for meg. Det tok slutt det også, da jeg ikke lenger hadde tid og energi til å holde meg selv på topp.

Og visst var det et pes. Det var sesonger med de verste timene på timeplanen, med seks stykker, det var timer langt uti gokk, og det var timer jeg måtte gjennom bomringen to ganger, jeg har kjørt mange timer med tett nese og dårlig hals, kne med betennelse osv. Men det var mye moro. Mest moro. Det var også fulle timer i Oslo sentrum.
Bevegelsesglede er et nøkkelord. Fine folk, samhold, gode venner.
Et konsept jeg trodde på; trening og bevegelse for alle. 

Noe av de tinegen jeg husker med størst glede, er da noen av oss fikk øynene opp for rulleskøyter. Ja, vi hadde noen timer i Frognerparken. Men også innendørs når sesongen var over. Til musikk. Et tilnærmet likt F&S-program med de komponentene de skulle inneholde. Litt mer friløp, men ellers med ledelse, styrkeøvelser etc.




Hvilke skøyter, og hvem sine skjuler
seg i denne bagen?
Jeg er av og til ute og går for tiden, og med meg på øret har jeg musikken fra den tiden. Forleden kom jeg til musikken fra da vi kjørte inlinetimer. Den beste musikken og de beste minnene. Jeg hadde fler bevegelser inne fra dette programmet enn flere av de andre jeg hadde som jeg kunne ha jobbet med gjennom en hel sommer og så kjørt en gang eller to i uken i flere måneder. 
Inlinetimene var et samarbeidsprosjekt mellom flere ledere, vi hadde som mål å ha det gøy, pushe litt grenser og se hva som lot seg gjøre. 

Nå savner jeg rollerbladesene mine. Jeg hadde et supert par jeg brukte i årevis. Til slutt fikk jeg ikke tak i bremseklosser til dem lenger, og kjøpte et nytt par skøyter. Liker ikke de skøytene. De har litt annerledes bremser og jeg ble liksom aldri komfortabel med dem.




Å bruke sykkelhjelm til skøytegåing, er ikke så smart.
Bruk hjelm beregnet på bruken, designet til å beskytte
deg, der sjansen for skade er størst.

Men nå kjenner jeg suget. 
De står i boden. 
Skal jeg finne dem frem igjen? Kan komme til å slå meg helsesløs...
Jeg kan finne et sted å gå hvor jeg ikke trenger bremser. 
Er flystripa på Kjeller ledig i hegene, tro?


Fun fact: Rollerblade er et merke på inlineskøyter. Inlineskøyter heter det fordi hjulene står på linje - in line. 
Hvis du har søte minner om rulleskøyter med et hjul i hvert hjørne, så er det mer retro.

Mine beste skøyter var svarte. 
De nye jeg kjøpte, som ikke lenger er nye, men forholdsvis ubrukt, er jo fine de også.
Men ikke hard shell som de jeg hadde.
Rollerblade laget egne bager for skøyter, tilpasset og med plass til litt ekstra.
Og, ikke minst, skrårem over brystet, så den var grei å ha som veske når man suste rundt i byen.

Og jeg suste rundt. Brukte ikke trikk, dette var transporten til jobb, det var turgåring på søndager, 
og lørdagsformiddager i parken.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar