fredag 21. februar 2014

Hjertevarme i Oslo

Jeg gjetter de fleste har fått med seg SOS barnebyers kampanje om hjertevarme, varme jakker og innsamlingsaksjonen til kalde barn i Syria.


Det som overrasker meg, er noens negative reaksjoner på dette. Kommentarer som at "dette er et usmakelig forslk på å spille på følelser" osv. er hyppige. Ja, det overrasker meg.
Det er vel ikke noe nytt i å spille på følelser? Der er vel det vi opplever ved enhver innsamlingsaksjon?

Jeg kan nok være enig i at dette kanskje ikke er kjernevirksomheten til SOS barnebyer... men hva så?
Vinter og kalde barn kan vi forholde oss til veldig lett her i Norge. Og det varmer, på grensen til snufsning, å se videoen hvor mange som tynnkler seg for å hjelpe Johannes som hadde fått jakken sin frastjålet og sitter på en holdeplass og fryser. Hadde vi vært like ivrige om det, som en avis formulerte det, vært en skabbete, liten romgutt der?
Ja, jeg vil gjerne tro det. 

Uansett; det viktigste her er at det er isvind og snø i Syria. Syria er grusomt. Det er for mye til at hver og en av oss klarer å ta det innover oss, alt det aldeles forferdelige som skjer der.
Men en kald unge er håndfast. Å sende en sms som kan kjøpe en jakke til et kaldt barn, det kan vi forholde oss til.

Send SOS til 2160. Det koster 90,- og gir et barn en litt mer human tilværelse.


Her kan du lese mer, og se videoen. 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar