mandag 30. april 2012

Dagens tv-tips: Ufrivillig barnløs

Det går et program, en serie som går på NRK på mandager om "Barn for enhver pris".
Jeg ble først sittende og kikke litt sånn halvveis mens jeg gjorde noe annet - etterhvert bare så jeg på. Det treffer meg, et slikt program. Vi var selv ufrivillig barnløse. Vi har vært gjennom alle fasene, undersøkelsene, godkjenning gjennom barnevernet. Vi har ikke hatt 13 IVF-forsøk og 16 aborter eller noe sånn. Der har vi vært svært heldige. Det endte faktisk med at naturen ordnet opp selv og vi har i dag en deilig førsteklassing som er verd det hele og enda litt og i tillegg er han god for mange.
Likevel ser jeg meg egentlig fortsatt som ufrivillig barnløs. For selv om det gikk bra, så har vi fortsatt ikke fått lov å velge når vi ville ha barn, hvor mange vi skulle få... er man i da i hvert fall ufrivillig et eller annet?

I alle fall; den serien vil jeg virkelig anbefale. Det er riktignok et svensk program og regler og forhold er nok noe annerledes enn i Norge. Men betraktningene som kommer, vurderingene, filosofi og etikk - jeg kjenner igjen svært mye av det.
Er du selv ufrivillig barnløs, eller tror du er det, kjenner noen som er det - ta en titt.
Her er "spillelisten".

Anne Geddes google-baby

3 kommentarer:

  1. Jeg så på dette programmet i dag, og lot meg fascinere... og tenkte på hvor heldig jeg har vært, som aldri har behøvd tenke på alternative løsninger til å få barn...

    SvarSlett
  2. Dette er jo en sak jeg er opptatt av. Fikk med meg dagens program. Takk for tips.

    SvarSlett