onsdag 23. mars 2011

Våryre yngel

Smeltevannet fosser rundt oss. Om ettermiddagen må jeg nesten ha vadere på meg for å bevege meg inn på barnehagens område. Ungene er klissklass og lykkelige med sølete solbriller og røde kinn. Det er herlig med vår.
Og med våren spretter litt av hvert. Jeg har ikke sett på maken til kosing og sussing og forelskelse og våryrhet som blant femåringene.

Under middagen får jeg historier om at jentefuten har kysset den ene og den andre... vi spør ham av og til hva kjæresten hans sier. Jeg har nemlig hørt henne med streng stemme si "det får være nok med en kjæreste Rasmus, og det er meg!" Men dette er ikke så viktig lenger.


Som den våryre guttungen sier "det gjør jo ikke noe så lenge hun ikke ser det". Og han susser og nusser og koser i vei der han slipper til. Eller ikke.

Har mor og far sviktet? Går det over? Hva når han er 17 og sier det samme? Lander på vårkåte barnestreker jeg.

7 kommentarer:

  1. De er så herlige!
    Og våren - guri så deilig!

    SvarSlett
  2. Jeg tror muliggens det går over;-) Her får 5- (snart 6-) åringen de varmeste kjærlighetsbrev med hjem fra barnehagen, og det er mye kosing og klemming. Synes det er fint jeg! Nå har jeg tatt imot både utmerkelse og utfordring fra deg! Klem fra Hanne.

    SvarSlett
  3. I disse omgangssyketider, hadde jeg nok foretrukket brev fremfor sussing... har forsøkt meg med at kjærester kan kysse på munnen, andre kan man kysset på kinnet eller hånden. Særlig...

    Ja, det går over. Og for gamlisene er det jo nydelig å bivåne slike åpne og sprudlende følelser.

    SvarSlett
  4. Her i huset er det også snartfemåringen som er den ivrigste på kjærestefronten. Skifter forholdsvis ofte - og innimellom faller han tilbake på den faste - dvs MEG, selveste Mamma! -hurra...
    (Du jeg grubler fortsatt på hva jeg skal skrive som takk for den awarden, det kommer det kommer... akkurat som våren...)

    SvarSlett
  5. Hahaha.. Såpass ja!
    Begynner tidlig!!! =]

    SvarSlett
  6. Så trivelig at du tok turen innom Fjøset :)
    Regner med at kyssesyken går over etter hvert ;)
    Ha en fin onsdag videre :))

    SvarSlett