tirsdag 1. mars 2011

Siris kjempegode dessert; oppskrift og navneforslag

Her er min dessert, egenkomponert, dog kraftig inspirert av tilslørte bondepiker, rike byfrøkner eller noe sånt.  Veldig god, mettende (liker ikke ordet mektig i denne samenhengen), ikke for søt, faktisk...og man vil bare ha mer. Enkel å lage og man kan la seg inspirere til uendelige varianter.

Oppskrift:
Hakkete mandler og hasselnøtter blandes, og stekes (brunes, karamelliseres eller noe sånn) med sukker.

Kremen laget jeg ved å piske seterrømme og melis. Blir litt slaskete, så jeg stivpisket litt kremfløte og blandet i for å få litt "hold".

Syltetøy: her brukte jeg mitt eget rabarbra-jordbærsyltetøy.

Legges lagvis i en glassbolle, et dessertporsjonsglass som jeg har gjort her.
Sette i kjøleskap en time i hvert fall, gjerne mer, så det får satt seg litt.



Men nå lurer jeg så veldig på... selv om den er inspirert av andre desserter man lager ved å legge godsaker lagvis... så kan jeg vel si at jeg, littegrann i hvert fall, har funnet på denne selv.
Hva skal den hete?

Fete fruer?
Siris søte etellerannet?
Siris sommerfest?

Andre forslag?

Et (lite - ikke fordi jeg er kjip, men fordi jeg lager i ikke så store glass...) glass rabarbrasyltetøy til den som finner på det navnet jeg kommer til å bruke heretter.
(om jeg tør sende i posten...men det skal gå bra)


8 kommentarer:

  1. Plutselig (via Pia) fant jeg en ny blogg, og denne likte jeg!
    Desserten så jo bare fantastisk god ut.

    Navn? Hva med "Avslørte Oslofruer?" (Det må jo være motsats til Tilslørte bondepiker???)

    Hilsen fra Inger

    SvarSlett
  2. He he, likte Fete Fruer;)

    SvarSlett
  3. Syns du kan kalle den Siris kompottdessert jeg, og krever å få smake neste gang!!! Klem, Jorid;-)

    SvarSlett
  4. Du skal få smake en gang, Jorid, men nå er det tomt... så det får bli en annen gang :-)

    Gode forslag :-))))

    SvarSlett
  5. Siris søte avsløring må den heite!
    Den såg god ut. Og tilslørte bondepiker er favoritt desserten!

    SvarSlett