onsdag 9. mars 2011

Byssan lull


Byssan Lull
tekst: Evert Taube

Byssan lull, koka kittelen full,
där kommer tre vandringsmän på vägen,
byssan lull, koka kittelen full,
där kommer tre vandringsmän på vägen.
Den ene, ack så halt,
den andre, o, så blind,
den tredje han säger alls ingenting.

Byssan lull, koka kittelen full,
på himmelen vandra tre stjärnor,
byssan lull, koka kittelen full.
på himmelen vandra tre stjärnor,
Den ene är så vit,
den andra är så röd,
den tredje är månen den gula.

Byssan lull, koka kittelen full,
där blåser tre vindar på haven,
byssan lull, koka kittelen full,
där blåser tre vindar på haven.
på Stora Ocean,
på Lilla Skagerack
och långt upp i Bottniska viken.

Byssan lull, koka kittelen full,
där segla tre skutor på vågen,
byssan lull, koka kittelen full,
där segla tre skutor på vågen.
Den första är en bark,
den andra är en brigg,
den tredje har så trasiga segel.

Byssan lull, koka kittelen full,
sjökistan har trenne figurer,
byssan lull, koka kittelen full,
sjökistan har trenne figurer.
Den första är vår tro,
den andra är vårt hopp,
den tredje är kärleken den röda.

Byssan lull, koka kittelen full,
tre äro tingen de goda,
byssan lull, koka kittelen full,
tre äro tingen de goda.
Den förste är Gud Far,
den andre är hans Son,
den tredje är god Jungfru Maria.



Denne ble sunget for meg da jeg var liten. Denne sang jeg for min gutt da han var liten.
Nå har han en stund synes han er for stor for å bli sunget for.
Men etter å ha blitt påtvunget verset om månen, lar han seg synge for med dynen over hodet.
Stor liten.
Jeg tror det er den vakreste godnattsangen.

4 kommentarer:

  1. Denne synger jeg også. Men jeg kan bare første verset - så det synger vi om og om igjen. Men nå kan jeg jo lære meg et par vers til :)

    SvarSlett
  2. Da jeg fikk barn, lærte jeg meg faktisk "alle versene på alle sangene" ganske fort. Rett og slett fordi jeg hadde klikket om jeg sang det samme om og om igjen...

    Jeg kan to vers på "Hurra for deg" og alle versene på "Å jeg vet en seter" også.

    SvarSlett
  3. - og jeg kan (og synger) bare første verset...
    Men lenge siden sist.
    Her går det i andre "Nattasanger"..

    =]

    SvarSlett
  4. Å ja! Det er ein fin godnattsang!

    SvarSlett