torsdag 10. mars 2011

Ord deling



I Aften aften i går, så sto det en sak om orddeling. Eller ord deling. Og Kebab sjapper. Og det viser seg at folk flest bryr seg ikke så mye om alle disse feilene. Noen registrerer dem, men irriterer seg ikke. Andre ser dem ikke en gang.
Og ikke heter det orddelingsfeil en gang, men særskrivingsfeil eller hva det var.
Jeg HATER slike feil. Jeg IRRITERER meg grenseløst.
Selvsagt er jeg med i AMO (astronomer mot orddeling), det har jeg vært i jeg vet ikke hvor mange år, men vi snakker om før denne arbeidsplassen, før studiene og enda forrige arbeidsgiver. Før Facebook for å si det sånn. Nå er de jo der også, jeg får rote dem frem der i kveld.

Jeg hater ikke bare dårlig orddeling. Jeg hater generelt stygge skrivefeil. Feilbruk av apostrofer, feilbruk av "fremmedord" og feil i elementære skrivemåter. Stavemåter, er vel mer korrekt å si.
Nei, jeg er ikke perfekt, jeg kan ikke alle stave-skrivemåter på all norsk. Men jeg irriterer meg og lurer på hvorfor man enten forkaster all barnelærdom, eller ikke lærer dette lenger.
Alle de timene vi terpet og terpet på barneskolen; de betalte seg.

Men det er slitsomt å være så engasjert hele tiden. Derfor setter jeg stor pris på Aftenpostens artikkel om dette og bevilger meg en medfølende tanke til professoren som blir så sint og føler han har ingen med seg.

Utdannings
forbundets
logo, tok imidlertid kaka og er bare trist.

Pia, jeg ønsker meg virkelig boken om de bitende tunfiskene.

Takk.

11 kommentarer:

  1. Jeg er så enig, så enig.
    På norsk har vi lange, fine ord, men mistenker at økende engelskkunnskaper har ført til at vi deler opp. Sjuåringen holder forresten på med sammensatte ord på skolen for tida. Jeg skal i alle fall gjøre mitt på den fronten. :-)

    Og apostrop....jepp, en annen kjepphest.

    Ha en fin fredag, Siri!

    PS. Du tar det neppe ille opp om jeg påpeker en skrivefeil i innlegget ditt? Ikke orddelingsfeil, men mangler en K i feilbruk. :-) Ikke skrivefeil da, kun tastefeil i farten.

    SvarSlett
  2. Takk, Elisabeth. Jeg skriver veldig fort på tastatur, litt for fort noen ganger. Jeg har periodevis fryktelig mange slurvefeil.

    Og jeg skal ikke en gang begynne å snakke om bruken av De og Dere - som man på min jobb fortsatt insisterer på, selv om jeg har påpekt at det ikke lenger er gyldig form.

    Og da Norges lotteforbund på siste landsmøte, ble Norges Lotteforbund.

    SvarSlett
  3. Et godt innlegg! Og jeg er så hjertens enig!

    SvarSlett
  4. Helt enig!
    I parkeringshuset på Oslo city hadde de lenge et skilt hvor det sto:

    parkering
    sau
    tomater

    Nemlig!

    SvarSlett
  5. Her preker du for menigheten, Siri! Vi er så enige, så enige.

    SvarSlett
  6. Enig!!!

    Hilsen AMO-sjef 6000 og noe (og medlem i Utdannings forbundet; jeg gremmes over mellomrommet!!!)

    SvarSlett
  7. Er det mellomrom i
    Utdannings
    forbundet?
    Er det ikke bare i logoen?

    OMG... jeg bare zier OMG!!!

    SvarSlett
  8. Ja, det er vel bare logoen, rett skal være rett! (Men så er det vel den "folk flest" ser oftest? Og den jeg irriterer meg over når jeg ser den.) Godt du er våken en fredagskveld, Siri :-)

    SvarSlett
  9. Ah, endelig noen sjelefrender! Jeg hater orddelingsfeil. Apostrof ved genitiv på norsk. Generelt den manglende bevisstheten rundt språk. For det er jo her litt av utfordringen ligger. De fleste bryr seg ikke! Kjenner det smerter meg langt inni hjerterota, gitt ;-)

    Jeg prøver å være nøye med språket. Jeg leser alltid over før jeg publiserer innlegg på bloggen min. Og det hender jo jeg kommer over orddelingsfeil når jeg leser korrektur på meg selv. Det går fort unna når man skriver. Mye går på autopilot. Men så leser jeg jo over da. Fordi jeg bryr meg!

    Ja ja, vi må nok bare ta inn over oss at vi er en utdøende rase, Siri. Men fader altså, jeg skal kjempe for språket til krampen tar meg ;-)

    SvarSlett
  10. Godt det ikke bare er meg. Jeg har allerede fått skrivefveil fra skolen... de fra barnehagen har jeg dessverre vennet meg til...

    SvarSlett
  11. Ord delings feil er noe dritt. Hjertens enig. Greit nok i et diskusjonsforum der mange tydeligvis har det travelt når de skriver, men i avisartikler? Der proffe journalister bør vite bedre? Men så er det jo artig også da, å se hvor mange ord som kan deles, og hvordan. ;)

    SvarSlett