tirsdag 22. mars 2011

Rabarbraknopp




"Av vei, jeg vil opp." Sa Rabarbraknopp.
Så sprengte han på med sin røde topp.
men jorda sa stopp: "Du får ta det med ro nå, Rabarbraknopp!"
 

"Gi plass, jeg vil opp," sa Rabarbraknopp,
han svulmet av styrke, så rød som en sopp,
"pass på, jeg vil opp, jeg kvesser min topp,
jeg kjenner at våren gror i min kropp."


"Heisan og hopp," så stikker han opp,
nå hilser han glad med sin røde topp
og fuglene kvitrer i sluttet tropp:"Velkommen hitopp,
velkommen, velkommen, Rabarbraknopp!"
 

Tekst: André Bjerke 

3 kommentarer:

  1. Herlig! Ja nå kommer knoppen for fullt her! Velkommen velkommen!

    SvarSlett
  2. he he, den hadde jeg ikke hørt før. Snerten, som mye annet av Bjerke.

    SvarSlett
  3. Hei. Diktet du har lagt ut på siden din er skrevet av Elsa Beskow, ikke Andre Bjerke.

    SvarSlett