fredag 5. august 2011

Korrigeringer - Jonathan Frantzen

 Av og til blir en langsom vandring i en bokhandel, til et skikkelig bokinnkjøp av bøker jeg kanskje egentlig ikke hadde funnet frem til eller kommet på på andre måter. På tidligsommeren endte jeg opp med Jonathan Frantzens Korrigeringer. Det var noe med omtalen på baksiden som trigget nysgjerrigheten min.

Den Norske Bokdatabasens omtale:
Etter nesten 50 år som kone og mor, er Enid Lambert klar for litt moro. Uheldigvis lider mannen hennes av Parkinsons, og barna har forlatt hjemmet for lenge siden. Den eldste, Gary, forsøker å overbevise både kona si og seg selv om at han ikke er deprimert. Den mellomste, Chip, har mistet sin tilsynelatende trygge akademiske stilling, og mislykkes med sine nye prosjekter. Og Denise, den yngste, har forlatt et ødeleggende ekteskap bare for å kaste bort sin ungdom på en affære med en gift mann. Det er i hvertfall det Enid frykter. Desperat etter å få noe hyggelig å se fram til, bestemmer Enid seg for å samle hele familien til en siste jul hjemme.


Jeg vet ikke om denne omtalen yter boken helt rettferdighet... jeg vet heller ikke hva man ellers skal si. Men vi trenger rett inn i den amerikanske familieidyllen som egentlig er en dysfunksjonell familie på sitt beste - verste... vi er ikke helt på det absurde, men det tok meg lang tid å lese denne boken. Jeg satt flere ganger og lengte etter kanskje morsommere bøker jeg også hadde mede på ferie.  Men likevel er det en fin bok å ha lest. Jonathan Frantzen er i vinden nå med sine nye bok; Frihet - som jeg mistenker også her er en inntrenging bak fasaden i en familieidyll.

Anbefaler jeg Korrigeringer? En absolutt flott balanse (korrigering?) til dameromaner a la Øya og  bestialsk krim som jeg vanligvis leser. Joda, jeg er glad jeg leste den.

Kos deg med en god bok! 

1 kommentar:

  1. Får ikke lagt inn kommentarer her jeg, med den vanlige Google-kontoen. Prøver igjen! Altså. Jeg har lest denne boka og likte den godt. Som du. Gratulerer med nesten skolegutt, forresten. Håper det fremdeles går bra på SFO!

    SvarSlett