tirsdag 30. august 2011

Kjære Venstre


Det er hemmelig valg i Norge. Men som medlem av partiet og med god tradisjon for å falgge når det er valg, kle barnet og oss selv i grønne klær, så er det vel egentlig ikke noen tvil.
For Senterpartiet vil jeg ikke ha på meg.


Uansett, nå er det jo valgkamp. En dempet sådan. Og det er greit det. Men det er ikke greit å putte hvem som helst på stand. Og da snakker jeg ikke om "ubetydelige partifolk som yter sin skjerv". Jeg snakker ikke om at målet er å få partitoppene (i kommunen) i form av ordførerkandidater og varaordførere på stand. De det er viktig å ha på stand, er de som tør å spørre forbipasserende "hva er viktig for deg?!" og så kunne svare på det i henhold til hva partiet synes er viktig.

Enhver kommune, ethvert sted har noen saker som skaper liv og røre, uenighet, betente naboforhold. Da snakker jeg ikke om skole, barnehage og sykehjemsplasser som jeg tror blir disukutert heftig alle steder.
Men for eksempel saker som Husebyjordet, som jeg er veldig opptatt av... Betente saker må alle partier ta stilling til, mener jeg.Jeg har skrevet om det her.



Jeg vil selvsagt at mitt parti skal være enig i det jeg mener. Det er de ikke. Men makan til diffust utenomsnakk da...! Der er dessverre partiet mitt ganske "gode".
"Mer til skole" - eehh.. ja, ok...? Hvor mye? I forhold til hva? Som et eksempel.
La sjarmerende og ivrige folk ta ledelsen på stand. Del ut ballonger til ungene (ikke la dem ligge uoppblåste i en pose). Snakk, dra i gang samtaler. Folk som kommer bort til standen er interesserte, spør, snakk, få folks meninger - gi partiets meninger.
Når jeg - som medlem - begynner å synes det blir slitsomt å dra ordene ut av munnen på representantene, er det for døvt. Inviter på valgkampsamlinger, grillfester. Vær engasjerte.

Nå skal sympatisører med andre partier, ikke lese dette. Jeg vil gi alle tips til kun ett parti. (det er derfor jeg skriver det i bloggen min og ikke i en e-post til kommunens varaordfører)
Men altså - nå er vi i den store politiske bølgen siden 70-tallet. Det er en bølge man skal og kan surfe på. Alle skal vi det. Alle skal engasjere seg i noe. Alle skal bruke stemmeretten og feire at vi har lov og mulighet til å stemme, bestemme. Min stemme teller like mye som din stemme og Jens og Ernas stemme.

Men først og fremst; kjære Venstre i Skedsmo - pimp dere opp litt da...!


2 kommentarer:

  1. Ah, godt innlegg. Nå stemmer ikke jeg Venstre da (Gud forby, en stemme til Venstre her i byen er en stemme til Frp). Men tipset om å pimpe opp partiet er universelt! Det virker som om noen tror de kan sende hvem som helst til å representere partiet. Feil! Det må være utadvente folk. Tydelige folk. Folk som tør og vil kommunisere! Politikk handler mye om personer. Sånn er det bare. Jeg gir min stemme til det partiet som ligger nærmest min overbevisning og som har folkene som klarer å formidle det på en god måte!

    Godt valg!

    SvarSlett
  2. Er det sant? Er det skikkelig crappy samarbeid i Tromsø. Det visste jeg ikke. Brrr... jeg er jo egentlig litt sånn skapsosialist på noen saker, men mest liberal og har funnet meg selv i det partiet. Likevel - jeg irriterer meg grønn (se ironien) ved hvert valg for det manglende som stort sett er freske fraspark, spisse standpunkt og let frem sjarmen.
    Vår varaordfører er litt mye broiler og vi vet jo alle hvem dørum og Elvestuen er...
    Takk for Trine!

    SvarSlett