fredag 6. august 2010

Mer om guttebøker og jentebøker.

Dette er egentlig en ny debatt for meg. Jeg har vokst opp med Nancy drew OG Hardyguttene. Jeg har lest alle klassikerne som bøkene til Anne-Cath. Vestly, Thorbjørn Egner og Astrid Lindgren. Jeg var nok gjennom flere hestejentebøker enn gutta, det er nå så, men nå leste jeg også stort sett det jeg kom over fra tidlig alder.

Jeg har aldri tenkt over at det var noe spesielt med rollemodellene i så måte. Hjemme har det aldri vært noe spørsmål om at ikke jenter og gutter kan gjøre det samme, så sant interessen og evnene er der. Så har bøkene jeg har lest påvirket meg? Hmm... det er klart de har. Alt hva man leser, ser, opplever, hører andre snakker om påvirker en. Spørsmålet er på hvilken måte. Har jeg blitt påvirket til å ta oppvasken - eller det motsatte - av noe jeg har lest? Eller kommer den viktigste påvirkningen om kjønnsroller og alt deromkring, hjemmefra? 

Et av de eventyrene jeg tror alle har lest, er eventyret om mannen som skulle stelle hjemme. et eventyr. Vi forstod det. De andre eventyrene forsto vi også var det. (Nå vet jeg at troll og hulder finnes da, men det er noe annet). Folkeeventyrene generelt; hvor havner de inn i denne debatten? De leses de også, og skal ikke underkjennes fordi om de er eventyr - eller?

Rollemodeller...identifisering... det er viktig. Vår første konkrete erfaring med å kunne bruke det som sto i bøkene, var da poden byttet barnehage i en alder og tre og et halvt år. Det gikk kjempefint de første dagene, så var det full stopp. Noe av det som hjalp da var bøker. Karsten og Petra begynte i barnehagen, og syntes det var skummelt. Tenk, var det andre som også syntes det var skummelt... kanskje det var greit å synes det er skummelt med et helt nytt sted med masse barn. Så gjenkjennels er svært viktig. Om det handler om jenter eller gutter vet jeg sannelig om er så viktig. Balansen må man se etter uansett hva man driver med.

Av nyere litteratur gleder vi oss til barnet blir så gammelt at vi kan ha glede av bøkene om Kurt av Erlend Loe. Vi har ikke lest dem selv, men tror at dette er bøker vi kan like. Har du noen erfaring med de bøkene?
Hva slags bøker  leser du for barnet ditt?


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar