mandag 29. november 2010

Bursdagsfeiring

5 år må og skal selvsagt feires med flagget til topps i så mange dager som det tar! Barneselskap lørdag og familieselskap søndag. Vi er avventende i forhold til adventspynting. Fargeglade ballonger og papirtallerkner med Lynet på, skriker liksom ikke dempet og elegant forventning.
Fornærmet femår som har fått Nintendo i bursdagsgave som
foreldrene urutinerte nok ikke hadde ladet på forhånd.
Men planen var klar- bursdagsselskap først, så litt advent. Alt skal selvsagt fotografisk dokumenteres i Blogglandia. Lekre kakepopper, frydefulle barn, gledesstrålende bursdagsbarn, deilig pølsehornpiknik på nyvasket parkett... og alt det der.

Vi oppdaget allerede til feiringen i barnehagen at familien står uten et kamera. Ødelagt. Begge to faktisk. Jeg kan mange stygge ord. Ingen av dem hjelper nevneverdig. Vi får lånt et kamera som eieren har erstattet med et nyere. Tagning 1 forteller oss hvorfor... men noe skal vi da få til. De bildene jeg hadde tenkt å legge ut etter helgen... vel, de finnes altså kun tatt med en dårlig mobil.
Kakepopper. Før de poppet helt av seg selv ut av kjøleskapet og ned på gulvet og blandet seg med glassknas.
Mmmm... cookies i langpanne... OMG lzm så bare gode!

Men bursdag skulle det bli!
Vi startet dagen med langsom frokost, egg og noen pakker fra mor og far og noen som ikke kunne komme i selskap denne helgen. Stor stas. 

Kakepopper: Jeg har lest om og synes det ser kjempegøy ut. Jeg har gjort skikkelig research, til og med sett en amerikansk instruksjonsvideo som nesten var litt komikveld. I alle fall... ok, de ble ikke så fine som jeg tenkte de skulle bli. Men jeg fattet konseptet og la inn litt fremtidige justeringer i harddisken. De ble satt ferdig i kjøleskapet. Og da de skulle tas ut på festen skled de ut og glassene de sto i (siden jeg ikke har egnet kakepopstativ) og knuste. Sånn gikk det med dem.

Pølsehorn.

Pølsehorn har alltid vært en hit. Servert i et 200 år gammelt trau sammen  med årets brusbokser. Barn fra andre hjem bringer med seg andre mattradisjoner (les: bordskikk og oppførsel).
Men vi dro frem cookies og bollekake med fem lys på og godterier var det også plenty av. Mange, mange barn som løper rundt og finner leker og danser og koser seg. Kun litt brødre-deng, ellers ingen krangling, neseblod eller buksetissing. Et euforisk bursdagsbarn med en litt for stor krone løp rundt og storkoste seg. 

Etter godteposediskusjonen endte vi på en løsning som kanskje ble dobbeltmoralistisk og teit, men veldig morsom for de involverte. Det var en dansebursdag. Vi hadde discokule i taket med lys og hadde selvsagt laget en egen bursdagsdisco-cd. Denne fikk alle en kopi av med en sølvglinsende kjærlighet. Hvis noen foreldre trodde ketsjupsangen var død, så trodde de feil...!

Søndag lagde vi middag og jeg skulle lage en oreokake. Oppskrift borte. Hadde vel gått og gjemt seg sammen med nettet - så den ble laget etter hukommelsen. Den ble god likevel. 

Sliten bursdagsgutt etter tre dagers feiring.
Og NÅ skal mor dekorere og pynte litt til advent så vi kan begynne å glede oss til jul. Bestille julegaver på nett. Finne frem englene. Her pyntes nemlig ikke til jul før jul - men englene får være med oss i hele desember,
 

3 kommentarer:

  1. Gratulerer med vel overstått bursdagsfeiring! Kos dere i adventstida!

    SvarSlett
  2. Dette hørtes ut som en flott bursdagshelg for guttungen. Synd med popperne, men du hadde jo mye annet godt:-)

    SvarSlett
  3. ENDELIG ble gutten 5 år ! Gratulerer med vel overstått bursdag. Denne dagen har han jo ventet på - klart den måtte feires med 3 dager (til ende?) Og Nintendo? Livet kan vel ikke bli bedre nå?

    Jeg gjør alt jeg kan for ikke å få ketchup sangen på hjernen nå...

    Og jeg kjenner på at jeg også vil ha julekalender :-)

    SvarSlett