mandag 11. oktober 2010

"Man har ikke fedme, man er feit"...

... sa Kari Jaquesson. Og sånt blir det rabalder av. Folk som var tunge babyer, folk med alle mulige slags bakenforliggende "greier" av sykdommer og slikt, skammet seg enda mer. Noen få feite og tidligere feite, gikk rett i hennes veltrimmete hals for å rive av henne strupen. Jeg hørte diskusjoner i alle kanaler i går, blant annet mot en overlege på St. Olavs hospital som har fedmepasienter.
Det som få bet seg merke i, er at fru Kari er så enig så enig med mange. Hun sier at visst skal de som er sykelig fete få hjelp, det handler ikke om det. Det handler om valg. Hver dag. Hele tiden. Og å sykeliggjøre at 98% av vi som er feite tar gale valg, blir feil. Sykeliggjøring av overvekt, fratar individuelt ansvar.
Jeg er helt enig.
Kari sier ikke at alle skal være tynne. Hun sier at du kan velge om du vil være utrent feit eller fit fat dvs lubben og veltrent.I den siste kategorien likte jeg meg i mange år, det er dessverre et kategoriskifte her... men jeg vil i det minste være i form, så da jobber jeg med det. Og jeg er i den overvektige delen av befolkningen som tar gale valg. Hele tiden.
Kari sier jeg får kose meg med sjokolade. Men da velger jeg det. Og da får jeg gjøre det skikkelig og kose meg med det. Og ikke gjøre det så mye at jeg krever diagnose for det når det går for langt.
Jeg er helt enig.

Jeg oppfattet ikke at Kari gikk til angrep på syklig overvektige - det er den medisinske diagnosen feit hun vil til livs. Og jeg er enig. Ikke for å tråkke noen på tærne, jeg mener heller ikke at folk ikke skal få hjelp. Alle vet hvor jævlig vanskelig det er å stå i mot fristelser, nystekte muffins og is i sommervarmen. Men vi kan velge å gå en omvei, la være å bake, la være å ha ting i hus og gjøre det vi må for å ta de rette valgene.
Fordi de aller aller fleste av oss som er feite, må stå for det selv, gjøre noe med det - med eller uten hjelp. Og det er ingen sykdom. Man blir syk av det ja - derfor må man trene, bevege seg - men det er ingen sykdom i seg selv.

Og nå kunne jeg selvsagt klint på et bikinibilde av meg selv her og virkelig stått frem. Tenk, jeg takker nei til det og viser heller fru Kari i den posituren vi elsker.

5 kommentarer:

  1. Jeg tror jeg skjønner hvor KJ vil, og er enig i at folk selv må ta ansvar for egen helse. Samtidig er jeg overbevist om at vi fødes med ulike forutsetninger. Noen kan spise fett og søtt daglig uten at det har konsekvenser, andre må hele tiden passe på å spise riktig og å trene nok. Selv tilhører jeg nok den første kategorien, men jeg kjenner flere som trener annenhver dag og spiser usunn mat kun i helgene og som likevel sliter med vekten. Noen er feite fordi de spiser mye og er lite aktive. Men langt fra alle. Jeg tror det er viktig å anerkjenne at genetiske betingelser kan spille inn. Uten at det skal være en unnskyldning for å forholde seg passiv til egen helse. Hvis man er genetisk disponert for hjerte- og karsykdommer må man i større grad enn andre sørge for riktig mat og trening. Slik tenker jeg også om overvekt - for enkelte. Det kan oppfattes som om KJ beskylder alle overvektige for å være late, og det må være provoserende og kanskje demotiverende for de som hver dag må jobbe med å holde vekten i sjakk.

    SvarSlett
  2. Jeg er veldig enig med deg. Men livet er som kjent urettferdig. Og hvis jeg må sulte meg for å gå ned i vekt og du slipper, så må jeg jo bare gjøre det likevel - jeg kan jo ikke insistere på at jeg skal ha i meg det samme og så etterpå sitte med knuste forventninger og si at jeg er syk?

    Nå var jeg sikkert kjempestygg med alle som sliter - og det er klart det er forskjell på folk og kropp og genetikk og arv. Men vi må forholde oss til slik det er, ikke slik man synes det burde være. Og jeg ble truffet rett i magen av Kari og for meg (og jeg hevder de aller aller fleste andre feite) så kan jeg ta et valg. Hver dag. Hele tiden. Noen ganger er det lettere og noen ganger er det vanskeligere å ta det smarte valget, men det er like fullt et valg. Og det er mitt.

    SvarSlett
  3. Det er helt klart forskjell på folk når det gjelder forbrenning osv. Men jeg skjønner godt hva Kari sier. Og jeg vet veldig godt hvorfor jeg sjøl ikke akkurat er radmager...
    Så lenge det er rom for å være fit fat, er jeg fornøyd:)

    SvarSlett
  4. Jeg tenker også at man er feit. Ikke at man har fedme. Men det finnes jo ALLTID unntak, for ALT så de som vil bli sinte, blir sinte på slikt som Kari påstår. Selv er jeg..tja, unfit skinny. Ikke særli pent det heller. Men det viktigste er at man har helsa. Er det ikke det?

    klem
    Emma

    SvarSlett
  5. Helse er nøkkelordet. Derfor kan tynne mennesker være usunne og så har man ja - fit fat. Som jeg har vært og er på vei mot nå, blant annet med hjelp av de bevingete ord som ble ytret i bloggen hennes.

    Det er rom for alle fasonger og størrelser, det poengterer da også Kari - men nettopp helse er viktig. Og trener man skikkelig et par ganger i uken og beveger seg tilsvarende en halvtimes gåtur hver dag eller 7-10000 skritt, så har man helse, eller bygger opp den - selv om man ikke er slank.

    SvarSlett