fredag 26. oktober 2012

Kollektivt? Privatbil? Miljøvern?

Jeg har litt ferie nå. Et tilbud jeg fikk - eller forslag - var å ta en tur til Tønsberg. Jeg skal kikke på sko, må vite. Ignorerer at Norges største kjøpesenter åpner i nabolaget i morgen og tenker at "ja, Tønsberg, hvorfor ikke".

Hun jeg skal møte tipser meg om at det går tog fra nærmeste stasjon og helt frem. Hm... tog. Langsomt... hyggelig. Lenge siden jeg har tatt tog. Jeg setter meg svært lett i bilen. Men "ja, tog, hvorfor ikke". Jeg kan lese en bok, titte ut av vinduet, sove litt, spise lit uhåndterlig reisemat med begge hender. Slappe av.

Lørdag kveld tok jeg meg kollektivt fra Oslo til hjem. Det ble ekstra togbytte og det kostet 50 kroner. Så det fikk meg til å tenke litt...
Hva koster det da med tog til og fra Tønsberg? Gåggel har svaret. 508,-
Hva koster det med bil?
Regnestykket er 123 kilometer med bil som bruker ca en halvvliter på mila. For å ta i litt. Og i dag kostet grønn 95 13,65 her. Da snakker vi under 200 kroner i bensin. Jada, og så generelle utgifter på bil, samt bom.

Jeg tar ikke toget når det er så stor prisforskjell. Og jeg er så lat at jeg ikke takler at fleksibiliteten min blir utfordret. Dessuten er det snakk om å handle for så mange kroner at ørene må spares på.

Men helt seriøst, NSB er ikke særlig konkurransedyktig. Og jeg hadde en positiv innstilling, virkelig, men med så stor forskjell er det ikke aktuelt. Synd, men sant.

 




2 kommentarer:

  1. Kollektivt er for dyrt. Jeg tror folk faktisk hadde vært villige til å bruke kollektivt dersom det var mange avganger (minst 15. minutt) og prisen var lav. Men de har ikke materiell nok til det, så det er kanskje derfor de har høye priser?

    Selv bor jeg akkurat utenfor takstsonen, så turen på 7,5 km koster 50 kr pr gang. OK, kan selvsagt kjøpe månedskort til 1070 kroner, men selv det sliter jeg med å kjøre bil for på en måned til og fra jobb. Særlig når mannen og jeg deler bil. Snodig også at ruter ikke har klart å legge kupongkort i reisekort, men fortsetter med de lange stripene. De har klart det i mange år andre steder i landet.

    Men reiser til Trondheim bestilt tidlig og med to barn fungerer fint med tog. Når man klarer å få billettene til 199,- og kan leke hele veien opp er det greit. Men lokalt er de ikke konkurransedyktige for oss som tar kollektivt av og til.

    SvarSlett
  2. I all verden? Særlig aktuelt å ta tog da, når det er billigere å kjøre. Særlig hvis man er en hel familie. Da blir det jo grisedyrt med toget kontra å stappe alle i bilen. Håpløst at ikke kollektiv transport er mer kostnadsvennlig.

    SvarSlett