mandag 29. oktober 2012

Barn og fisk - Norges sjømatråd svarer


Foto: Godfisk
Jeg skrev forleden om barn og fisk og den/de nye reklamene om hva barn liker og ikke liker. Jeg sendte på oppfordring den bloggposten til både Bama og Godfisk. 
Fra Norges Sjømatråd fikk jeg et veldig hyggelig og saklig svar:


Hei Siri!

Tusen takk for at du både deler dine tanker på bloggen, og med oss i Godfisk. Du sier at du er forbannet, provosert eller «whatever». Håper du tar det som en kompliment når jeg leser engasjement ut av dette, for jeg synes både innlegget ditt og kommentarene under er inspirerende. Du skriver at du heier på oss, og det tror jeg virkelig på etter at jeg har lest dette.

Det du tar opp er viktig, fordi undersøkelser tyder på at vi tar med oss matvanene vi får som barn, videre i livet, og da gir vi dem videre til neste generasjon. Derfor har vi gjort mange undersøkelser i norske familier for å få mer kunnskap om hvordan det kan komme mer sjømat på middagsbordet, slik at vi lager positive spiraler for denne og neste generasjon. Det viser seg at noen myter lever litt for godt. En av dem er at det tar lang tid å ha fisk til middag, en annen er at barna ikke liker fisk. Jeg er glad for at du og flere med deg bekrefter akkurat det vi i Godfisk vet, at dette bare er en myte. Vi tror at barn liker fisk, og enda mer hvis det blir litt på deres premisser, for eksempel med litt spennende oppskrifter. Derfor har vi valgt å utfordre denne myten, og fra mange foreldre har vi fått tilbakemeldinger om at de nye filmene våre treffer rett inn i deres hverdag. Hensikten med filmene er at vi voksne skal utfordre oss selv, nettopp som du også hjelper oss med i bloggen din, på hvilke holdninger vi egentlig styrer etter når vi velger middagsmenyen. For det er nok voksne vi må snakke til, ettersom TV-reklame rettet direkte mot barn av mange gode grunner ikke er tillatt i Norge. Slutten av filmene, der kokken serverer sin inspirasjon inn i barnefamiliens hverdag, er et forsøk på nettopp det du kaller positiv redefinering etter at vi først har satt ord på myten.

Og så: En ting har du helt rett i, og jeg er så glad for at du tar det opp. En fisk er ikke en fisk, verken for oss voksne eller for barn. Hvis barn ikke liker laks, så kan det jo godt hende de liker torsk – eller omvendt. For det er jo, nettopp som du sier, ulike sorter, smaker og tilberedningsmetoder. Jeg har mange ganger undret meg på hvorfor mange sier at «i dag skal vi ha fisk til middag», men aldri retten de skal lage. For vi sier jo at «i helga blir det taco»…

Igjen tusen takk! Jeg kan love deg at de tankene du deler her vil være noe vi tar med oss i det videre arbeidet for at barn, og voksne, skal spise mer deilig sjømat. Ta mer enn gjerne kontakt med oss igjen.

Beste hilsen fra Marit, sjefen i Godfisk (litt mer formelt kalt markedssjef Norge i Norges sjømatråd).

3 kommentarer:

  1. Så bra:-)Jeg heier på Marit

    SvarSlett
  2. Så bra at du fikk et seriøst svar! Jeg liker Godfisk - har funnet oppskrifter der som jeg har prøvd ut:)

    SvarSlett