mandag 3. mars 2014

Palmeolje - og en "ny" hverdag

Ja, palmeolje igjen. Ingen av oss kan redde verden alene. Men hver og en av oss kan bidra.

Når det gjelder palmeolje, kan jeg utmerket godt la være å kjøpe ting jeg vet inneholder palmeolje.
Det er lett å si at det koster meg ingenting. Og det gjør det nok egentlig ikke. Bare litt. Hvordan jeg gjør det? Jeg går kjapt og greit gjennom de vanligste husholdningsartiklene vi pleier å kjøpe.
Så sjekker jeg palmeoljeguiden. Får jeg napp på noen av de varene vi pleier å kjøpe, finner jeg ganske enkelt og greit erstatning.
Det meste er også ting jeg burde klare meg fint uten. Likevel... det blir kanskje litt som å gå i butikken for å handle ting som ikke inneholder mel eller melk eller gjær eller noe annet? Litt klønete i begynnelsen, men vaner opprettes fort.

Her er det jeg først og fremst må unngå - eller finne ertstatning for. 


Kvikklunsj... å... heldigvis er skisesongen forsvunnet i siste regnskyll så jeg tenker ikke på det hver dag, men...
Oreokjeks; far har bursdag snart og det pleier å ønskes oreokake eller snickerskake.
Oreo utgår, når det gjelder snickerskake, må de vanlige Polly peanøttene byttes ut med Eldorado sine.

Når jeg venter kaffebesøk, har jeg alltid en pakke cookies på lur. Heretter utgår sjokoladeterapi og de andre kjeksene fra Cafe Bakeriet. I tillegg forsvinner alle kjeks fra Bixit - så mye for kvikklunsj-erstatningen...
Slutt på Bokstavkjeks også.

En dag hver uke, lager jeg ikke mat. Det er fredager. Da er det som regel ferdigpizza eller sushi som kommer i hus. Vi har fått bekreftet at Big One-pizzaer og Grandiser er ok, vi kjøper ikke lenger Dr.Oetker.

Vi bruker ikke sjokopålegg eller noe sånn, ikke kjøper vi brød heller. Her i huset går det i hjemmebakt fra ferdige brødblandinger. Stolt merket "palmefri".

Nærmere sommeren må vi sjekke diverse is og sånn, men foreløpig tar vi ett skritt om gangen.

Vil du også sjekke hva du kjøper og spiser?
Du kan sjekke palmeoljeguiden her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar