søndag 23. mars 2014

Greskinspirert lammegryte

Mannen skal feire bursdag. Vi er mange som skal bespises, også utenom barna som får pølse. I sin tid var det barn som kun spiste pølse, og stikk i strid med all matpolitikk i vårt hjem, får altså barna pølse når det er selskap. Nok om det.


Voksne får ikke pølse. Voksne får mat som jeg synes er godt (liker ikke pølse) og er morsomt å lage. 

Jeg følger med på endel matprogrammer som fx. Gordon Ramsey og Tom Kerridge... men lar meg også lokke inn på sider som godt.no.
Der fant jeg en oppskrift på greskinspirert lammegryte, og på den falt valget denne helgen.
På siden til Godt.no er det et lekkert bilde. Min mat så ikke helt sånn ut... se bildet... men legg på litt smuldret fetaost, så er vi der. Utrolig godt, gjør seg selv, og anbefales!

Oppskriften kopierer jeg direkte, skal ikke juge på meg noe kreativitet der.


4 personer
800 g  lamgjerne lår og nakke (det eneste jeg fikk tak i var fårikålkjøtt, funket helt greit)
2 stk mellomstore gulrøtter
2 stk mellomstore  løk
4 fedd  hvitløk
5 stk  plommetomatmodne, ev. 1 boks hakkede (400 g)
2 dl  lammekraft (det fikk jeg ikke tak i, og i valget mellom kylling og kjøtt, falt valget på kylling)
2 ss  sitronsaft
1 stk  kanelstang
1 ts  tørket oregano
1 stk  laurbærblad
0.5 ts  timian, tørket (eller en liten kvast frisk)
150 g  fetaost
0.5 dl  bladpersillehakket
2 ss  sitronskallrevet
   olivenolje
   salt
   pepperkvernet

Del kjøttet i grove biter. Rens og skjær løk og hvitløk i skiver. Skrell gulrøttene og skjær dem i biter. 
Flå og grovhakk tomatene. Varm en stor stekepanne med et par spiseskjeer olivenolje. Krydre kjøttet med salt og pepper og brun det godt på alle sider. Legg kjøttet over i en mellomstor tykkbunnet kasserolle. Tilsett en god klunk olje i pannen og fres gulrøtter, løk og hvitløk. Løken skal bli myk og gyllen. 
Hell grønnsakene over kjøttet og tilsett tomater, kraft, sitronsaft, kanel, oregano, laurbær og timian. Kok opp, og la gryten putre under lokk (eller aller helst med lokket litt halvveis på) i ca. 2 timer eller til kjøttet er helt mørt. 
Dryss over smuldret fetaost, hakket persille og revet sitronskall ved servering. 
Tips: Gulrøtter kan byttes ut med rød paprika, squash eller aubergine.

2 kommentarer:

  1. Åh, det der så kjempegodt ut! Jeg må liksom se på ingrediensene for å se om jeg liker dem, og her var det både hvitløk og lam og fetaost:)

    SvarSlett
  2. Hei!

    Bloggen din har fanget vår oppmerksomhet på grunn av kvaliteten av oppskriftene. Vi ville bli glade hvis du ønsker å bli med i Alleoppskrifter.no, slik at vi kunne koble til den.

    Alleoppskrifter er en søkemotor som samler de beste norske matlaging nettsteder og blogger fra Internett.

    Flere hundre blogger er allerede registrert her og dra nytte av den trafikken vi sender til sine blogger og nettsteder.

    For å bli med Alleoppskrifter, bare gå til http://www.alleoppskrifter.no/ga-med-i-matbloggtoppen

    Legg vår Widget og bloggen din vil bli vist på vår topp liste!

    Ha en fin dag!

    Vennlig hilsen,
    Elin
    Alleoppskrifter.no

    SvarSlett