onsdag 7. september 2011

Rosedagen!

I dag har Rose og Regine navnedag. Rose, engelsk og fransk av latinsk rosa (rose, bot). Kan være kortform av Rosalie, Rosalinda. Rosaita er spansk diminutiv. Rosalia het en siciliansk helgen, død 1160.

Det var kanskje derfor vi fikk den sedvanlige rosen vi pleier å få når det er valgår, levert på døren, i beste småbarnsleggetiden. Selv om jeg ikke stemmer på rosepartiet, skal Jens i år få julekort, og samme hva du stemmer, så STEM!!!

Æresplassen på et veldig ryddig kjøkkenbord.

Og kanskje rosen også minner meg om at jeg snart har bursdag og i en fjern fortid på fremmede strender opplevde at sangen om rosen ble sunget til meg på bursdagen min. Uten at det hadde noe som helst sammenheng med det faktiske innholdet i sangen - helt sant! Og selvom den ikke er en del av norsk kulturhistorie, så er den søt da. Ta deg tid til en liten høring.

3 kommentarer:

  1. Herlig klassiker! Og helt enig, samme hva man stemmer, så må man stemme. Hvis ikke kan man holde fred frem til neste valg.....

    SvarSlett
  2. Vi fikk også rose! Det var hyggelig. Og sangen er søt. Å stemme er en selvfølge. Jeg har vel helst stemt på rosepartiet, men i år går stemmen til ett annet parti. I lokalpolitikken handler det ofte mer om de nære ting og hva du er opptatt av. Da kan stemmen plutselig gå et annet sted.

    SvarSlett
  3. Oj, da er det en her i huset som har navnedag! Takk for påminnelsen!

    SvarSlett