mandag 12. september 2011

Godt valg!


I dag henger vi ut flagget og kler oss passende. Etter jobb og skole møtes familien og vi går høytidelig opp til valglokalet.
Vi krysser oss av og finner stemmeseddelen og gir beskjed om hva vi ønsker oss for kommunen vår i de neste fire år. Eller, vi gir vel strengt tatt beskjed om hva vi i hvert fall ikke vil ha.

Vi hilser på kjentfolk og ønsker godt valg. Vi snakker og sludrer og til slutt går vi hjem. Med en visshet om at vi har gjort vårplikt, vi har utøvet vår rett. Så heldige vi er som bor i et land hvor vi kan det.

Vel hjemme er det middag med dessert. Valg er høytid, høytid krever dessert.

Så er det å følge valgsendinger utover kvelden. Og tirsdag har vi fått et nytt kommunestyre, eller kanskje ikke. Kanskje får vi ny ordfører etterhvert? Hvem vet? 

Uansett - det er valg og vi har stemmerett. Jeg håper stadig fler ser på det som en plikt. Om ikke annet for å kunne delta i enhver diskusjon om hva som skjer her vi bor i de neste fire år.
Jeg er ikke knasende enig med mitt parti, og saklige uenigheter vil det alltid være. Men om du ikke finner noe parti, velg det du er minst uenig med. Jens sa i går noe sånn som at hvis du venter på det perfekte partiet og den perfekte kjæresten, så ender du fort opp i sofaen singel og partiløs. Sant det.

Godt valg!

PS - og du, er du Statskirkemedlem? Husk Kirkevalget også da. 

5 kommentarer:

  1. Ikke fullt så høytidelig her da, men stemme skal vi! Det er viktig:) På alle tre valgene; kommune, fylkeskommune og kirkevalg! Blir spennende å se i morgen om det som har skjedd den senere tiden har noe utslag på stemmegivingen. Godt valg!

    SvarSlett
  2. Så lurt å gjøre noe ekstra ut av det! Godt valg!

    SvarSlett
  3. Stemte i går. Valgte å slenge også i år. Har en kandidat på et annet parti (samarbeidende parti her i kommunen) jeg gjerne vil ha inn. Og så kumulerte jeg et par av de yngste kandidatene på lista til mitt eget parti. Har tro på nytt, friskt blod.

    Godt valg!

    SvarSlett
  4. Jeg har selvfølgelig stemt og slengt på en slenger også. Sitter og trykker F5, men fortsatt kun forhåndsstemmene hos oss.

    SvarSlett