lørdag 10. januar 2015

Nei til søndagsåpne butikker

Det mener nå jeg i hvert fall. Jeg vet at regjeringen har kuttet bevilgningene og dermed kurstilbud på NAV. De har tillatt Segway. Og helt sikkert mye annet - godt og dårlig. Det er ingen hemmelighet at dette ikke er min drømmeregjering.. men i alle fall. Nå kommer forslaget om søndagsåpne butikker. Eller - forslaget om å oppheve forbudet mot søndagsåpne butikker. Unntatt Brustad-buene og plantesentre. 

Det er jeg i mot. Dagligvarebutikker har de fleste steder i landet åpent fra 07-23. Jeg tenker at selv den mest stressete småbarnsfamilie og selv den med den mest klønete arbeidstiden, må klare å fange seg et eple, en melk og litt middag på den tiden.
Jeg vet mange setter pris på å handle julegaver på en søndag før jul. Og jeg vet godt at jeg ikke er pålagt å handle på søndager selv om det er lov. 
Men i dette samfunnet vi lever i, ønsker jeg en pause. For oss alle. Må vi ha et samfunn hvor alt er tilgjengelig og åpent hele tiden og alltid? Finnes det ikke en eneste pause hvor vi bare må trekke pusten - fordi sportsbutikken er ikke åpen likevel?

Jeg benekter ikke at det ikke kan være praktisk. Jeg er ikke så opptatt av arbeidstid - jeg vet godt at mange har yrker hvor man er tvunget til å jobbe søndager og på helligdager (helsearbeidere, prester, oljearbeidere etc) og jeg tviler ikke på at flere kunne faktisk nyte godt av å ta flere vakter i butikk. 
Det er ikke dette som er perspektivet mitt.
Men som samfunn, trenger vi en pause. Vi og jorden vår har godt av at forbruket vårt går ned. 

Jeg mener vi ikke trenger søndagsåpne butikker. 

Bilde fra House of Vipp i København.
Hyggeig med søndagsåpent i København, men vi trenger det ikke her.

5 kommentarer:

  1. jeg er helt enig. Søndagsåpne butikker er noe tøys. Av prinsipp har jeg aldri handlet noe på søndager, ikke engang hageblomster.

    Noen bruker som argument at andre jobber på søndagene, men det er i livsviktige yrker som helse, politi og brann. Det er en stor forskjell.

    Den bitre konsekvensen av søndagsåpne butikker kan bli at mange små ikke overlever når lønnskostnadene uten av de tjener mer. For folk har akkurat de samme pengene å handle for om butikkene er åpne 40 eller 70 timer i uka.

    SvarSlett
  2. Eeeenig!! Og oss ta med motorisert plenklipping i samme slengen. Liker at det er pause på søndager.

    SvarSlett
  3. Helt enig med deg! Ingen trenger søndagsåpne butikker - ikke vi som skal handle og slett ikke de som må jobbe der.

    SvarSlett
  4. Trenger du et presserende lån eller en finansiell tjeneste? Kontakt charitycorporation@gmail.com / financialdepartment.online@gmail.com

    SvarSlett