onsdag 22. februar 2012

... og derimellom kommer faste!

Jeg håper du brukte fetetirsdagen fornuftig. At du virkelig fylte opp med sukker og fett og koste deg maks.
For nå er fasten i gang. 40 dagers faste. Som varer til påske.
Faste er en helt vanlig foreteelse i flere religioner. Vi kjenner ramadan i den islamske for eksempel, Jom Kippur hos jødene. Og kristendommen har sin faste - etter den store vårfesten.


Også her er vel hedenske skikker og "nye" religiøse handlinger flettet godt sammen. Den hedenske vårfesten er nok opptakten til karneval og fruktbarhetssymbolet som et fastelavnsris er. Men kanskje fasten kom av tomme stabbur og slukne forråd sånn på slutten av lang og kanskje veldig hard vinter?


Uansett, faste tror jeg kan være litt sunt. Både kropp og sjel trenger litt pause av og til.


I morges kjørte jeg gutta mine til flyplassen for avreise vinterferie, og da startet jeg dagen på Starbucks. Måtte jo det.  Oppskrytt gimmick som det er. Må snakke litt ut om akkurat det senere, kjenner jeg.
Og kaffe er da faste nok? Vi snakker jo ikke full detox, heller liksom...?

6 kommentarer:

  1. Jeg er snart ferdig med min "faste"... Null sjokolade og null vin hele februar. Puh! 1. mars blir det enten overload, eller så har jeg ikke lyst på! Men det har gått overraskende bra, og jeg har drukket detox-te med anis, for det gir i alle fall en viss følelse av godteri, lakris! :-)

    SvarSlett
  2. Detox-te? Hm... det må jeg se om jeg finner. Man har jo ikke vondt av litt rensing heller. Gir en balanse mot mye kaffe?
    Ofte gir slike behov som sukker og godteri seg etter en stund. Jeg har faktisk småfastet litt den siste måneden. Og det beste er å ha sjokolade liggende man ikke vil ha.

    SvarSlett
  3. Nyt din kaffi, og fast med måte. ;)

    SvarSlett
  4. Siden jeg ikke heiv innpå med fastelavensboller søndag, så har jeg forstått det sånn at jeg slipper å faste....
    Jentene på jobben diskuterer om v rett og slett må kjøre opp til Gardermoen for å drikke skikkelig kaffe på nyåpnede Starbucks. Jeg er jo ikke så ihuga kaffedrikker at jeg setter av en ettermiddag til den slags utflukter, men får vel teste ut hva føsset er om ved anledning.

    SvarSlett
    Svar
    1. Da har du forstått riktig, Elisabeth. Ingen faste på deg da.

      Ja, flere jeg vet om har tatt seg en tur ens ærend til Gardermoen. Jeg kommer med et innlegg om dette senere siden jeg har et ærend dit lørdag også. Skal gi sjappa en sjanse til.

      Slett
  5. Faste kjenner jeg at jeg ikke har noe forhold til. Fastelavensboller spiser vi i januar. Men da kaller vi dem solboller. Og ellers, hva er det fasten innebærer? At man skal faste, ja det skjønner jeg. Men gjør vi det? Ikke tenkt over det en gang. Fastelavensris? Nei, det har vi ikke. Til nød tar vi inn påskeris når den tid kommer.

    Fetetirsdag? Aldri hørt om. Men jeg spiste sjokolade i går da. Påskeegg. Nyyydelig!

    SvarSlett