torsdag 2. februar 2012

Matkrise?

Ikke før smørkrisen er over (er den det?) så skal vi stakkars avmagrede, underernærte rammes av enda en krise; nemlig kjøttkrise.
Og vi snakker KRISE. Seriøst.
Jeg blir litt kvalm av oss.

MEN jeg vil gjerne slå et slag for den helt opplagte løsningen: FISK
Det er skreisesong, folkens! Kjør på med festlig vennelag og samle dere rundt denne elskende fisken som er oss så kjær og nå så nær. Det kan hende vi i dette landet kunne spart oss en masse kosttilskudd om vi hadde spist så mye mer fisk enn vi gjør, opp mot det nivået vi bør ligge på.


La meg dra oppmerksomheten deres over til en fiskeleverandør jeg står nær, NaustvikEnghav, som forsyner en butikk nær deg med skrei, fisk, sushi... sjekk ut sidene, her er oppskriftstips, konkurranser, inspirasjon...


Sushi er trendy og produseres mange steder i landet. Snart er det vår og sommer og makrellen kommer.
Fisk er dessverre ikke på noen måte fattigmannskost, jeg vet det.


Men her skal du få et tips:
På min lokale Rimi, har de ofte helfryste ørret. De koster ikke mye. Ta med hjem, tin en dag eller to, sløy og rens og helbak i folie ovnen med masse godt i maven. Det kan være ulike urter som dill, persille, det kan være løk, sitron... servere med salat eller potet eller noe annet du liker. Og en rømmeklatt.
Resten av fisken renser du og bruker til fiskesuppe dagen etter:
Ta en pose lapskausblanding (til 10-13 kroner), kok opp med passe mengde vann og krydder og urter etter smak. Ha opp i en meljevning og fiskerestene og voial! En fiskesuppe.

Siden jeg  nå ikke har hatt dette på menyen selv på en god stund, så har jeg ingen bilder.
Men et fantastisk bilde av en skreimiddag duger vel?

1 kommentar:

  1. Fiskemiddager er ukens problem. Det er vanskelig å finne noe som faller i smak, som er raskt å lage og lett tilgjengelig.

    Mangel på kjøtt.. jeg tviler. Saken er vel heller at vi spiser for mye kjøtt allerede.

    SvarSlett