onsdag 3. februar 2016

Preburtale tiåringer...


... oi, det er en fest. Nå skal jeg ikke drite ut ungen min som finner dette innlegget om noen år... men det skjer mye for tiden og det tar mye plass og påvirker familien. Tiåringen er ikke i puberteten, men du verden som det nærmer seg.

Det er uren hud, kjærestedrama og uautoriserte søk på nett. Hormonene spretter og vi ser med glede og skrekk frem mot de neste årene.

Det er jo sånn at når man har barn, så er man inndelt i faser. Man er i babyfasen, småbarnsfasen... så kommer tenårene... og derimellom, når vi har barn på småskole- og mellomtrinnet - så henger vi litt i løse lufta. Jeg har savnet dette lenge. Jeg har en bok hjemme om "tweens" - de "between" småbarnsalderen og tenårene. Så må vi også legge på en diagnose, vi har bare ett barn og aner ikke hva som er vanlig og normalt og hva vi kan og bør forvente.

I alle fall... hos oss er vi på full fart i år vi nå skjønner kommer til å bli hektiske. Vi forsøker å være i forkant, men en bråmoden tiåring som mener vi må slappe av "for det er bra å lære ting tidlig", kom litt brått på.


2 kommentarer:

  1. La meg si det sånn. Det er ikke bare dere som har det sånn. Lykke til!

    SvarSlett
  2. Lykke til! Det er en spennende fase som varer noen år til ;)

    SvarSlett