mandag 1. februar 2016

Å ta seg selv på alvor

I det siste har et stadig tilbakevendende spørsmål dukket opp hos meg; Tar jeg meg selv på alvor?
Jeg mener, verdsetter jeg meg selv nok slik at jeg gjør det som er bra for meg og som jeg fortjener? Eller kaster jeg vrak på meg selv, saboterer meg selv? Får jeg som fortjent?
Det er lett å tenke at man fortjener en dag i sofaen og litt rause mengder med lørdagsgodt (på en tirsdag). Men er det virkelig det jeg fortjener? Eller fortjener jeg og kroppen og sjelen min en skikkelig treningsøkt, en lang søndagstur i andpusten gange og en frisk salat til middag fremfor ihjelgrillet kotelett?

Omgir jeg meg med mennesker som gir meg energi og glede? Eller er det sånn at jeg ofte gir og gir - og omgir meg med mennesker som bare tar?

Jeg tror nok de fleste av oss lever i en lett blanding - hvor det gjerne heller mer til den ene eller den andre siden... av det vi fortjener og har godt av.
Men jeg tror også mange - inkludert meg selv - kanskje ikke er så bevisst på dette. Og jeg er helt sikkert på at de fleste av oss kan bli flinkere til å tenke gjennom hva som er bra for oss. Både akkurat nå og over tid.

Tror ikke du også?

Dette er godt for meg. Burde gjøre mye mer av det!
Foto: ICON Lillestrøm

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar