tirsdag 2. april 2013

Stjeling og eller snuskete oppførsel

Da jeg i påsken tok med barnet til Folkemuseet, var pannekakesteking en av aktivitene vi slo til på. Man betaler en grei pris for i det hele tatt å entre museet, senere betaler du for slike ekstra aktiviteter som eggemaling, kjøring med hest og vogn - og pannekakesteking. Nå er vel denne type kultur ikke den som får mest over statsbudsjettet så jeg synes det er greit.

20 kroner kostet pannekakestekingen. Da skulle barna ta en full øse og steke en liten og tykk pannekake som de etterpå kunne ha syltetøy eller sukker på. 


Min pannekakegutt stekte tre stykker, så noe billig affære var det ikke. Nå var hele turen en kompensasjon for noe vi ikke kunne gjøre denne dagen, så jeg var slapp med myntene, det skal sies. Ellers hadde jeg vel vært mer på niste i sekken og steking av en stykk pannekake hadde vært nok. 
Men ok...

Mens han var i gang med sin tredje pannekake, kom det inn en mor med noen unger. Hun kommenterte høylytt at 20 kroner for en liten pannekake var kjempedyrt. Da den stakkars museumsvakten i form av en søt jente med tørkle på hodet snudde ryggen til, helte hun oppi to øser i pannene til barna sine. Vakten så henne selvsagt og hyggelig gjentok høyt at "en øse i hver panne, det skal være små og tykke pannekaker". Barna til denne damen reagerte med "ja, det kostet jo penger for å komme inn her også" og synes tydeligvis morens snuskete oppførsel fint lot seg forsvare.

Heldigvis fikk ikke min sønn med seg dette. Jeg hadde virkelig slitt med å kunne svare på hans spørsmål om dette (for han hadde hatt spørsmål) uten å være spydig og sette damen på plass.
Man kan mene hva man vil om at ekstra aktiviteter koster ekstra penger. Men det spiller da ingen rolle. Det går jo an å si nei? 

Det opplyses riktignok ikke på nettsidene at dette og eggemaling etc. koster ekstra. Men det er fin informasjon når man betaler inngangsbillettene.
Uansett; dette er stjeling og ikke ok. Og å stjele foran barna og rettferdiggjøre det; det er bare nedrig.

Hva synes du?

2 kommentarer:

  1. Jeg tror at Pia har et lass av slike episoder som utgangspunkt for historiene om Bønna. Det finnes nok for mange slike foreldre. Derfor er det heller ikke rart at mange unger blir slik de blir.

    SvarSlett
  2. Kjenner jeg blir irritert bare av å lese denne historien.. For en smålig og barnslig oppførsel! Stjeling OG snuskete spør du meg!!

    SvarSlett