tirsdag 16. april 2013

Små grep

Det er ingen vei utenom. Her må man gjøre noe for å ikke bli lilla i trynet bare man skal plukke opp noe fra gulvet. (har man en andreklassing i prepubertal trassalder, er det av og til endel å plukke opp fra gulvet).

Som tidligere og mangeårig treningsinstruktør, kan jeg "alt". Jeg kan min fysiologi og anatomi, jeg vet jo at en hel pose Anton Berg marsipanegg til halv pris på Rema ikke er bra.
Det å vite hva som er riktig og galt, betyr ikke at det bare er å etterleve.

Men noe må gjøres. Og jeg starter med de små grep. Kari Jaquesson sa en gang så klokt at hver gang man putter noe i munnen, så tar man et valg. Det betyr blant annet at du for hver operamint tar et valg. Ikke at valget er tatt bare du åpner posen.
Så her gjøres små grep, så øker vi på etterhvert.

Utfordringene til et bedre liv i god form er mange, men det skal gå bra. "Kom i form" er etiketten min på dette, følg med, følg med...

Hva er din største utfordring i hverdagen?
Gå trappen?
Komme deg på trening?
La være å spise hele sjokoladen?


Ikke meg.


9 kommentarer:

  1. Det er å la være å gå berserk i godteskapet på dager som denne, når det har blitt under fire timer søvn, og behovet for å holde seg i gang er stort.
    Lykke til med prosjektet :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Å ja, kjenner den. Å lage middag uten å samtidig ha i seg et halvt rør med pringler... kan ikke ha godteskap.

      Slett
  2. Jeg tror de små grepa er hele greia egentlig. Gjøre kroppsarbeid og gå tur. Trenger ikke betale for å trene. Spise vanlig sunn mat til alle måltider. Da tenker jeg det er lov med en sjokolade eller et glass vin i blant.
    Viktigst å finne en balanse en kan leve med - ikke bare ha noen "rykk"....

    SvarSlett
    Svar
    1. Det tror jeg også. Og så må jeg i perioder ikke bare ta en dag av gangen, men et par timer, faktisk. Det er noe med å snu ting inni huet som er vanskelig.
      Det handler jo ikke om at man ikke vet... eller skal slutte med all snop for alltid etc.

      Slett
  3. Her er målet å leve slik jeg vil at ungene skal leve. Drikke melka si, ta tranen, ikke sitte foran dataen men komme seg ut på fotballbanen. OG bare spise snop til barnetv på lørdag. De skal legge seg tidlig og være uthvilt til neste dag.

    Det å starte med noe smått krever enormt mye, for skal man bare se vekk fra alt det man ikke gjør "riktig" da?

    SvarSlett
  4. Hvis det var så enkelt, Heidi...
    Da hadde vi ingen sofagriser, overvektige, alle var i god form. osv.

    Som jeg sier, jeg - og mange med meg - VET jo hva som er rett og galt. Det er gjennomføringen som blir vanskelig. Da må i hvert fall jeg begynne i det små. Ikke sette meg mål jeg kræsjer i etter tre dager. Men sakte men sikkert bevege meg tilbake dit jeg har levet i mange, mange år, med riktig kosthold og trening og hverdagsbevegelse.

    Nå skal det også sies, mht til barn - sønnen vår er godt ivaretatt både med kosthold og aktivitet.

    SvarSlett
  5. Enig med Jaquesson, hver gang man putter noe i munnen, så tar man et valg. I mine svake øyeblikk bruker jeg følgende mantra; "kropp eller godt?" Det betyr altså valget: en sunn kropp eller godteri? Og spiser man allikevel, ja så har man valgt.

    SvarSlett
  6. I dag er det vaffeldag på jobben. MÅ jeg ha den vaffelen?
    Selvsagt MÅ jeg ikke det... det kan jeg velge. Eller jeg kan velge slik at det blir en og at det i hvert fall ikke er tre.

    Hm...

    SvarSlett
  7. I gode perioder stiller jeg meg spørsmålet: "Hva vil jeg mest: Spise denne, eller bli/være slank?" (bli eller være - alt etter hvor i den gode perioden jeg befinner meg.)
    Jeg tok et radikalt oppgjør 10.10.10, og har ikke spist kjøpegodter eller kjøpesnacks siden dengang. Det har i hvert fall eliminert svært mange valg, selv om det ikke har løst alle problemer med en vekt som går opp og ned.
    Pludrehanneklem

    SvarSlett