tirsdag 23. april 2013

Ismaskin - stang ut

Jeg og poden kjøpte oss altså ismaskin. Jeg hadde store forventinger. Ble jazzet ned av nære folk som sa det bare var tull og det funket ikke. Andre nære folk sa at om bollene var kalde nok så funket det.

Ok, i helgen satte vi i gang. Bollene hadde stått i fryseren i votter og vinter og var klare. Det som skulle bli is, var pisket sammen og klart.

Og her vil jeg smette inn med noe som varmer et "lage mat fra bunnen av"-hjerte. Når vennen som høytidelig var innkalt for å bivåne dette mirakel, sier etter jeg har hatt i vaniljefrø "Å, er det derfor det er sorte prikker i is noen ganger!" Ja, gutten min, det er derfor. Og nå vet du og kanskje dette kan spore dere pøbler til å finne ut mer.
Nuvel, tilbake til ismaskinen.

Vi helte inn, nøye oppmålt mengde. Den surret og gikk. Vi tok tiden og fant frem strøssel og andre godsaker.
Og så var den klar.

Inne ved "røreren" var det is. Kunne blitt hardere om den hadde gått lenger. Men det var is. Veldig lite is, det ble en klatt på hver bare. Ytterst langs bollekanten var det et tørt, hardt lag med is som ikke var mulig å få tak i før det smeltet helt. Det var akkurat som om røreren ikke nådde helt ut til kanten.
Vi hadde tatt frem to boller, så det ble en klatt til på hver gutt. Og isen smakte godt den. Men det stoppet der.
Det hadde også tytt noe ismasse veldig nærme hullene inn til motoren. Ikke fikk jeg gjort det rent, og jeg tenker at når det tyter enda litt til, så går det inn i motoren.

Å ha ting i huset som ikke funker, gidder jeg ikke. I tillegg koster noe sånt faktisk endel penger... Så en oransje elektrokjede med 30 dagers åpent kjøp, passer greit.Den fungerte ikke som den skulle og da leverte jeg den tilbake.

Det var ikke feilvare, litt feilkonstruksjon kanskje?

Noen som har noe tips til en god ismaskin?

Anbefaler ikke. Uansett hvor lekker den er og passe bortstablestørrelse.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar